۴ تفاوت اساسی تحقیقات بازار با تحقیقات بازاریابی

۴  تفاوت اساسی تحقیقات بازار با تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازار چه تفاوتی با تحقیقات بازاریابی دارد؟

تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی به دفعات جای هم استفاده شده و مفهوم مشابهی از آنها برداشت می‌شود، این دو عبارت اگرچه از ریشه کلامی واحد هستند تفاوت‌های اساسی با هم دارند و نکته جالب این سو برداشت مفهومی، نه تنها در زبان فارسی بلکه در انگلیسی هم وجو دارد.  تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) مفهومی وسیع‌تر و گسترده‌تر از تحقیقات بازار (Market Research) است. از همین رو برای این که این برای همیشه در ذهن شما نقش ببند بهتر است این گونه تصور کنید که تحقیقات بازاریابی مطالعه‌ای گسترده و وسیع در مورد یک بازار با هدف گردآوری اطلاعات کمی است در صورتی که تحقیقات بازار مشخصا یک بازار هدف از قبل تعیین شده را با هدف جمع آوری دادهای کمی ارزیابی می‌کند در این مطلب به تفاوت‌های اساسی تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی می‌پردازیم با این حال فراموش نکنید که تحقیقت بازار بخشی ز تحقیقات بازاریابی است.

اول: محصول در مقابل سازمان

در تحقیقات بازار ما به بررسی یک محصول یا خدمت مشخص می‌پردازیم. در مورد آن داده جمع‌آوری کرده و سعی در بدست آوردن اطلاعاتی داریم که به لحاظ آماری دارای ارزشی از نوع کمیت هستند اما در مقابل آن وقتی صحبت از تحقیقات بازاریابی است یک سازمان یا کمپانی وجود دارد که ممکن است محصولات متعددی هم داشته باشد. رویکرد تحقیقات بازاریابی مطالعه وسیع و پژوهشی است از همین رو شامل محصولات یا خدمات نیز هست. در بررسی تفاوت‌های تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار وجه تشابه‌های زیادی هست که مرکز مشترک این دو فرایند را تشکیل می‌دهد.

دوم: قیمت در مقابل رقبا

تجارتی که در برنامه تحقیقاتی خود تمرکز خود را بر روی قیمت‌گذاری و ارزیابی قیمت‌های بازار معطوف کرده است به نوعی در حال تحقیقات بازار است در صورتی که در تحقیقات بازاریابی رقبا اهمیت بیشتری دارند تا قیمت‌های تک تک محصولات یا خدمات. بررسی فرایند یک محصول با یک قیمت مشخص از وظایفی است که در تحقیقات بازار تعریف می‌شود در صورتی که در تحقیقات بازار رقبا و سهم هر یک از آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که می‌تواند شامل فرایند قیمت محصولات یا خدمات هم باشد. معمولا ارزش دادهای به دست آمده در تحقیقات بازاریابی بیشتر است ام در مقابل آن سرعت درک اطلاعات تحقیقات بازار و تصمیم‌گیری سریع بر اساس آن از تحقیقات بازاریابی بیشتر است.

سوم: توزیع در مقابل مشتریان

مطالعه مشتری و خواسته‌ها و بازخوردها فرایندی جامع، زمان‌بر، تخصصی و پرهزینه است در صورتی که بررسی روند توزیع یک خدمت یا محصول در هر مقیاسی به مراتب ساده‌تر از بررسی مشتریان آن محصول یا خدمت است. در اینجا نیز مفهوم کوچکتر زیر چتر مفهومی جامع‌تر قرار دارد. با بررسی و مطالعه مشتریان یک محصول بخش زیادی از فرایند توزیع نیز مطالعه شده و داده‌های آن بدست می‌آید اما عکس آن صادق نیست. از داده‌های تحقیقات بازار نمی‌توان ابعاد وسیع یک حوزه را استخراج و پیش‌بینی کرد.

چهارم: برنامه پیشبرد فروش در مقابل شرایط محیطی

هر گونه فرایندی که با انجام آن روی مشتری یا مصرف کننده نهایی ارزشی به محصول اضافه کند پشبرد فروش نام دارد، مثلا وقتی فروشنده‌ای به همراه محصول خریداری شده هدیه‌ای از قبل پیش‌بینی نشده یا کد تخفیف به مشتری ارائه می‌کند، هزینه حمل کالا یا پست را تقبل می‌کند و غیره در حال اجرای برنامه پیشبرد فروش است. یک روند کاملا مشخص که در هر حوزه و هر صنعت قابل بررسی است اما نقطه مقابل آن شرایط تاثیرگذار بیرونی بر روند بازاریابی یک محصول یا خدمت شامل گستره وسیعی از عوامل محیطی است که پیشبرد فروش هم می‌تواند بخشی از آن باشد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.