اهمیت و تأثیر تحقیقات بازاریابی بر توسعه صنعت فرش

دکتر احمد روستا جمله جالبی دارد که می‌گوید: «سکوت در زندگی نشانه رضایت است و در بازار نشانه شکایت!» کافیست اخبار اقتصادی یک هفته پیش، یک ماه پیش و حتا یک سال پیش را مرور کنید تا به سکوت خبری بازار فرش ایرانی حتا در رسانه‌های ایرانی پی ببرید، راستی چرا مردم ایران فراموش کرده‌اند که قالی کاشان هرچقدر پا می خورد و کهنه‌تر می‌‌‌شد جا افتاده‌تر و گران‌تر هم می‌شد؟ چرا مشتری ایرانی فراموش کرد که فرش دستباف یکی از بهترین کالاها با نگاه اندوخته و سرمایه‌گذاری است؟ گویا هیاهوی تغییرات قیمت بازارهایی مثل بازار خودرو و موبایل و .. به مذاق مردم و البته رسانه‌ها بیشتر خوشایند است تا  فرش اما نباید این نکته را فراموش کرد که هنرمند و تولید کننده فرش ایرانی حتا در این سکوت هم به کار خود ادامه می‌دهد اما ممکن است نسل بعد چنین صبر و سکوتی را برنتابد و این هنر صنعت ارزشمند در مسیر فراموشی قرار گیرد.

 تحقیقات بازار تار و پود اصلی تجارت فرش ایرانی

فرش ایرانی هنر صنعتی است که مزیت‌های رقابتی پایدار و محمکی را درون خود دارد اما این به معنی ثابت ماندن این اصالت تا ابد نیست، در نگاه به بازارهای جهانی حضور ترکیه، پاکستان، افغانستان و حتا چین در بازارهای فرش دست‌بافت از یک سو و فناوری فرش ماشینی که به سرعت در حال نزدیک شدن به ارزشهای کیفی و اصالتی فرش ماشینی نشان می‌دهد، اوضاع بازاریابی این هنر صنعت به زیبایی نقش خیالی که در تار و پود این هنر نهفته است نیست اگر چه به سبب مرتفع شدن مشکلات صادرات و همچنین رفع موانع بانکی در یکی دو سال گذشته، صادرات و فروش فرش ایرانی در جهان افزایش یافته است که این رشد تنها به دلیل بازماندن از عرصه حضور در سالهای قبل است که به لطف اصالت این هنر به خوبی توسط رقبای نوظهور پر نشد. اگر کمی جستجو و پرس و جو کنید خواهید دید که آمارهای فروش سالهای قبل  تنها داده‌های موجود در مورد بازار فرش است، به غیر از موارد پراکند و جزئی هیچ نوع تحقیقات بازار مستند و علمی در این صنعت ارزشمند که به گفته مرکز ملی فرش ایران در سال نزدیک به 180 میلیون دلار ارزش تجاری برای کشور دارد وجود ندارد.

نقش غلط بازاریابی سنتتی در بازار فرش ایرانی

 سالهاست که فرش ایرانی بدون بازاریابی علمی و تنها با تکیه بر اصالت و شناختی که از قدیم در خصوص آن وجود داشته مسیر خود را طی کرده است. فرش دست بافت ایرانی یک کالای لوکس است که در فرایند عرضه آن نباید تنها «فروش» مد نظر باشد. دیدگاه فروش محدود و منوط به یک مبادله ساده است در صورتی که بازاریابی یک ارتباط بلند مدت پیچیده  است. بازاریابی فرش سنتی، نباید سنتی بماند، شیوه‌ای مبتنی بر فروش سنتتی تنها نگران فرش‌های فروش نرفته انبار شده و بیکاری سال آینده تولید کننده است در صورتی که بازاریابی به گسترش فروش و توسعه این تجارت در دهه‌های آینده است. نبود آمار و ارقام دقیق از وضعیت بازار و همچنین سمت و سوی نگاه مشتری یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی صنعت فرش است که به کمک تحقیقات بازاریابی قابل حل است. بدون تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار در صنعت فرش تمام ارزیابی‌‌ها با اتکاء به فروش سالهای قبل خواهد بود نه تغییرات آینده و انتظارات مشتریان.

بازاریابی بعد از تولید، چالش اصلی فرش ایرانی

فرش دسبت‌بافت ایرانی صرفا با رویکرد سنتی ابتدا بافته می‌شود – شما بخوانید تولید می‌شود – سپس بافنده یا تولید کننده در صدد یافتن مشتری برای آن برمی‌آید. به مدد بازار کاذب مبتنی بر دلالی که اکثر تولیدات اصیل ایرانی را در بر گرفته، همیشه هم دلالی هست که از ضعف مهارت تولیدکننده اصلی در بازاریابی سؤاستفاده کند و فرش را با کمترین قمیت ممکن بسیار پائین‌تر از ارزش واقعی خود خریداری کند. تا پس از چند مرحله دست به دست شدن به تولید کننده واقعی برساند. تحقیقات بازار ساده‌تری کاری که می‌تواند انجام دهد یافتن مشتر واقعی و کوتاه کردن مسیر بین تولیدکننده و مشتری است حتا اگر در آنسوی اقیانوس باشد. در اکثر موارد تولید کننده هیچ اطلاعی ندارد که فرش تولید شده او چه فرایندی را تا رسیدن به دست مشتری طی می‌کند و همین ندانستن‌های پی در پی گره بر روند توسعه این بازار پرظرفیت خواهد زد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید