تحقیقات بازار هوشمند به کمک تصاویر | بخش اول

0
70
تحقیقات بازار در شبکه های اجتماعی

تصور دنیای بازاریابی و تبلیغات بدون استفاده از تصاویر درست مثل زندگی در تاریکی مطلق است. خواسته و ناخواسته تصاویر بخش قابل توجهی از محتوای اطلاع‌رسانی و مسیر بازاریابی هستند. نگاه امروز متخصصان تحقیقات بازار به دنیای تصاویر محدود منوط به تصاویر به کار گرفته شده در تبلیغات یا معرفی کالا و خدمات نیست. تصاویر و ویدئوها بیشترین حجم محتوای به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند. تحقیقات بازاریابی به عنوان هسته اصلی دانش و آمار تجارت می‌تواند با ارزیابی میزان تصاویر تولید شده، تصاویر دیده‌ شده و همچنین تصاویر به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی میزان تاثیر و گسترش یک برند یا مفهوم را رصد و ارزیابی کند. کلیت این فرایند به بازاریابی تصاویر (photo Marketing) و یا بازاریابی بصری  (Visual Marketing) معروف است. وقتی ابزارهای بصری و تصاویر بتوانند محوریت بازاریابی را به‌عهده گیرند امکان استناد اتکاء به آمارهای آنها هم وجود دارد. این مطلب اشاره‌ای است به اصول پایه تحقیقات بازار هوشمند بر پایه تحلیل تصاویر.

تحقیقات بازار بر پایه تصاویر چیست؟

تحلیل داده‌های بصری یا تصویر کاوی یک حوزه گردآوری و تحلیل داده میان رشته‌ای است که بر روی تخصص‌هایی مانند پردازش تصویر، بازیابی تصویر، داده کاوی و آنالیز تصاویر و در مجموع ایجاد یک پایگاه داده که مبنای اصلی آن تصاویر است فعالیت می‌کند. این فعالیت می‌تواند به صورت دستی یعنی توسط نیروی انسانی هم انجام شود اما به دلیل این که نمونه‌گیری انسانی به لحاظ تعداد در مقایسه با ماشین آمار کمتری برخوردار می‌باشد از سطح اطمینان پائین‌تری نیز برخوردار خواهد بود. از سوی دیگر اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ماشین قابلیت پایش و تحلیل پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی را داراست. تصویر کاوی در سیستم‌های مختلفی قابل پیاده‌سازی است که از جمله مهمترین آنها برای تحقیقات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند.

تحقیقات بازار بصری چگونه انجام می‌شود؟

در مورد اصول و مبنای داده‌کاوی بصری و تبدیل خروجی اولیه آن به اطلاعات تحقیقات بازاریابی می‌توان جزئیات فنی و تخصصی زیادی که برگرفت از هوش مصنوعی و زبان یادگیری ماشین است ارائه کرد اما در یک نگاه کلی بهتر است بدانیم در آینده سامانه‌های هوشمند تحقیقات بازار چگونه به مشتریان این حوزه خدمات ارائه می‌کنند، این نگاه می‌توان مسیر تولید، اشتراک‌گذاری و نگاه به تصاویر را برای یک تجارت به کلی تغییر دهد. اولین ارائه کنندگان داده‌های آماری مبتنی بر تصویر سرویس‌هایی خواهند بود که در حال حاضر بستر اولیه تولید و انتشار تصاویر را در اختیار دارند، اگرچه نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد که در آینده دور چه بسترهای دیگری شکل خواهند گرفت. با این حال هر سرویسی که الان بیشترین فعالیت بصری حوزه وب را در اختیار دارد در  آینده‌ای نزدیک ارائه کننده خدمات هوشمند تحقیقات بازار خواهد بود. پس در گام اول باید تجارت شما بتواند حضور بصری هدفمندی در رسانه‌های تصویری داشته باشد.

 چگونه از تحقیقات بازار هوشمند استفاده کنیم؟

برنامه‌های هوشمند بصری قادرند به کمک پرداز تصویر و هوش مصنوعی عناصر موجود در یک تصویر را شناسایی کنند. بارزترین نمونه آن نرم‌افزارهای OCR هستند که قادر خواهند بود متن یک تصویر را بخوانند و به فونت تبدیل کنند اما این آغار راه است. عناصر دیگر موجود در هر تصویر می‌تواند لوگو و نشان‌های تجاری باشد. بنابراین به آسانی می‌توان تمامی تصاویر حاوی لوگو یا نشان تجاری یک برند را در میان میلیون‌ها تصویر جستجو و ارزیابی کرد. پس هرجا که حضور بصری دارید هویت بصری واضح و شفافی هم داشته باشید. نیاز هست که برای تعیین هویت بصری برند خوتان وقت و انرژی صرف کنید. این موضوع در آینده فوایدی به مراتب بیشتر از برندسازی برای شما خواهد داشت. در بخش بعدی این مطلب به نحوه حضور هوشمند قابل بهره‌گرفتن آماری در رسانه‌های تصویری خواهیم پرداخت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید