مروری بر انواع روشهای تحقیقات بازاریابی

روش تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی بر خلاف گذشته که تنها مطالعه بازار برای فروش بیشتر را هدف قرار می‌داد، امروز  رویکردی پژوهش محور برای درک و فهم نیازهای مشتریان دارد. این نگرش نه تنها باعث افزاش حجم فروش می‌شود، موجب توسعه یک تجارت خواهد شد. این که تحقیقات بازار را  چگونه و با چه روشی انجام می‌دهید به اندازه هدف اصلی از انجام تحقیقات بازار اهمیت دارد. گاهی حجم مسائل  و انتظارات یک تجارت به اندازه‌ای گسترده است که باید روش‌های متعدد را به موازات هم به کار گرفت. در این مطلب مروری داریم بر انواع روش‌های تحقیقات بازاریابی ‌این شناخت با شما کمک می‌کند تا نسبت به بودجه، زمان و انتظار خود برنامه تحقیقات بازاریابی خود را دنبال کنید. جمع آوری داده‌های قابل اتکاء با هدف تحلیل‌های تصمیم‌ساز زیربنای اصلی تحقیقات بازار است.

تحقیقات بازار کتابخانه‌ای

تحقیقات بازار کتابخانه‌ای نقطه شروع و فصل مشترک تمامی انواع روشهای تحقیقات بازاریابی است. در این روش محقق با بررسی سوابق و پیشینه مسأله پیش رو تلاش می‌کنند با شناخت ادبیات و راه‌حل‌هایی که قبلا به کار گرفته شده دقیق‌ترین تعریف ممکن از مسئله پیش‌رو ارائه کنند. بازگشت هزینه یا صرف‌نظر از تصمیم‌های مهم تجاری تقریبا غیرقابل اجتناب است، به همین دلیل تحقیقات بازار باید پیرامون مسئله‌ای انجام شود که صورت آن به دقیق‌ترین وجه ممکن تعریف شده باشد. تحقیق کتابخانه‌ای نوعی پژوهش کتابخانه‌ای است که در آن با بررسی مقالات، آمارها، پایگاههای داده موجود، کتابها و سایر تحقیقات مشابه یا موازی در آن سعی می‌شود به بهترین فهم ممکن از یک مسئله رسید.

تحقیقات بازاریابی کمی

تحقیقات بازار کمی نوعی روش جمع‌آوری داده پیمایشی است که در آن به جامعه آماری بیش از یکصدنفر برای دریافت اطلاعات پایه رجوع می‌شود. اندازه‌گیری داده‌های به دست آمده و تبدیل آن به اطلاعات قابل بیان به زبان آمار مهمترین دستاورد تحقیقات کمی است و همان‌طور که از نام آن پیداست استناد کمیتی به این سطح از تحقیق اهمیت زیادی دارد. در تحقیقات بازار کمی معمولا جامعه‌های آماری بزرگی مورد پژوهش قرار می‌گیرد. بررسی ویژگی‌های جمعیتی مانند سن، جغرافیا، جنسیت، شناخ دقیق الگوهای خرید، الگوهای مصرف مشتری، میزان وفاداری، میزن رضایت انتظارات، تاثیر تبلیغات و غیره از نمونه مواردی است که دریافت اطلاعات آن نیاز به تحقیقات بازاریابی کمی وجود دارد.

تحقیقات بازار کیفی

داده‌هایی که در تحقیقات بازار کیفی بدست می‌آید عمیق‌ترین لایه‌های بازار هدف یک محصول یا خدمت را واکای می‌کند، در تحقیقات بازار کیفی در مورد چرایی رفتار مشتری یا چگونی انجام یک کار به شیوه‌ای نزدیک به آنچه در روانشناسی و جامعه‌شناسی انجام می‌شود به لایه‌های درونی ارتباط مشتری با محصول و برند نفوذ می‌شود. بسیاری از خدمات یا محصولات جدید از دل همین نوع تحقیق استخراج می‌شود. نمونه و نتایج تحقیقات بازار کیفی بسیار محدودتر از نوع کمی است. از روشهای متداول در تحقیقات کیفی بازاریابی می‌توان به مصاحبه‌های عمیق  دقیق، گروه کانون، تکنیکهای فرافکنی، طوفان مغزی، روشهای جدیدتری مثل روش «زیمت» اشاره کرد. در این نوع تحقیق جامعه آماری نسبتا کوچکی مورد ارزیابی و مطالعه قرار می‌گیرد و نوع سوالات همه از پیش تعیین شده نیست. یافتن ایده‌های جدید، کشف دلایل پنهان یک مسئله که با روش کمی قابل شناسایی نیست، تحقیق پیرامون موضوعاتی که موانع آماری یا تابو اجتماعی دارند از نمونه مواردی است که تحقیقات کیفی در آن راهگشاست.

هر یک از روشهای بیان شده تحقیقات بازار به شیوه‌های شناخته شده‌ای قابل انجام است. در این مطلب تنها معرفی و کارکرد هریک را به اختصار بیان کردیم. در بخش‌های بعدی به تفصیل در مورد هریک از موارد ذکر شده و همچنین روش اجرای آن خواهیم پرداخت.

2 دیدگاه ها

    • سلام و روز بخیر دوست عزیز
      همانطور که در پایان این مقاله اشاره شده، به مرور، هرکدام از روش ها در قالب مقاله جداگانه، تشریح خواهد شد. سپاس از حسن توجه شما به بازاران

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید