مهم‌ترین مؤلفه‌های تحلیل اطلاعات در تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازار یک فرایند پژوهشی است که از انتخاب مسئله آغاز و تا دستابی به نتایج مورد نظر ادامه می‌یابد. تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده یکی از مهم‌ترین مراحل این فرایند است. روش‌های استاندارد و شناخته شده‌ای برای تجزیه و تحلیل وجود دارد که پیوند غیرقابل اجتنابی با نوع تحقیق انجام شده دارد، مثل تجزیه و تحلیل به روش توصیفی، مقایسه‌ای و.. این مطلب در مورد هیچ یک از این روش‌های تجیه و تحلیل در تحقیقات بازاریابی نیست، چرا مسلتزم وارد شدن به یکی از تخصصی‌ترین مباحث تحقیقات بازار است و به قول معروف در این مقال نمی‌گنجد. مؤلفه‌های زیر صرف نظر از روش گردآوری اطلاعات و طبقه بندی تقریبا در همه شیوه‌های تجزیه و تحلل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موقعیت مکانی کسب و کار

مثال ساده‌ای هست که می‌گوید انتخاب محل  تجارت مثل انتخاب محل ماهیگیری است. اگر حرفه‌ای‌ترین ابزارهای ماهیگیری جهان را هم داشته باشید اما در زمان مناسب و مکان مناسب حضور نداشته باشید، یعنی سهم شما از تجارت حسرت و هزینه و قلابهای خالی است. شاید به نظر برسد که رشد فناوری اطلاعات بخش قابل توجهی از محدودیت‌های مکانی و فیزیکی را حذف کرده باشد اما اینطور نیست. موقعیت مکانی در اکثر تجارت‌هایی که خدمات آنها وابسته به محل مشتری یا تأمین و ارسال فیزیکی کالاست از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که باید در داده‌های تحققات بازار به آن توجه اساسی کرد. دسترسی به دهها متغییر تاثیرگذار مانند: مشتری، مواد اولیه، حمل و نقل، پشتیبانی، خدمات عمومی و غیره از زیرمجموعه‌های این شاخص مهم است.

پتانسیل و حجم بازار بازار

هدف اصلی از ارزیابی پتانسیل بازار، نشان دادن میزان واقعی و بالاترین حد ممکن از تقاضای یک محصول یا خدمت و همچنین دقیق‌ترین تخمین ممکن از توان بالقوه مشتریان آن است. برای ارزیابی بهتر پتانسیل یک بازار نیاز است ابعاد جزئی‌تری مانند: اندازه بازار، حجم بازار، حجم فروش و سهم بازار نیز بررسی شود. حجم بازار معمولا نشان دهنده میزان فروشی است که در یک بازار خاص قابل اتقاق است. ارزیابی و تحلیل همه موارد در کنار هم است که پتانسیل واقعی بازاری که در آن حضور یا قصد ورود به آن را دارید نشان می‌دهد. بدست آوردن میانگین و میزان ارتباط پتانسیل بازار و حجم بازار  نشان دهنده شانس یک بازار برای توسعه و پیشرفت است.

تحلیل وضعیت رقبا

مایکل پورتر استاد، نویسنده و پژوهشگر حوزه استراتژی می‌گوید: «هیچ برنامه‌ریزی تجاری بدون ارزیابی و تحلیل رقبا موفقیتی در پی نخواهد داشت». رقابت یک اصل مهم در تجارت است حتا در کسب و کارهایی که بازار انحصاری دارند یا رقابتی به نظر نمی‌رسند، متغییرهایی از حوزه‌های کاملا غیر مرتبط تجارت آنها را با خطر مواجه می‌کنند. تبدیل حجم قابل توجهی عدد و رقم بدست آمد از یک تحقیق به اطلاعات قابل فهم در تحقیقات بازار بدون در نظر گرفتن شرایط و توان رقبای یک بازار ممکن نیست. اگر در بازار رقیب چندانی وجود ندارد یا آن بازار بسیار بسیار خاص است یا اصلا دادوستدی در آن وجود ندارد.

چهارگانه‌های SWOT

استفاده از تقسیم‌بندی ماتریس سوات به کسب و کارهای کمک می‌کند بیشترین و دقیق‌ترین شناخت را نسبت به محیط داخل و پیرامونه خود داشته باشند. داده‌های تحقیقات بازار می‌تواند در چارچوب این چهارگانه تحلیل شده و دقیق‌ترین وضعیت ممکن را جایگاه یک کسب و کار به نمایش بگذارد. سوات نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای یک تجارت را مورد ارزیابی دقیق قرار خواهد داد. یک برنامه تحقیقات بازار که رویکرد SWOT در آن لحاظ شده باشد امکان کنترل تصمیمات آتی و روشنتر شدن مواردی را که در حالت عادی قابل پیش‌بینی نیستند را فراهم می‌کند.

داده‌کاوی

کشف الگوهای جدید، ارتباط بین الگوهای داده‌ای که در ظاهر بی ربط به نظر می‌رسند و تفسیر ارتباط بین آنها دستاورد داده کاوری در تحقیقات بازار است. بسیاری از داده‌های تک معیاره و چندمعیاره وقتی با یک یگدیگر تلفیق یا مقایسه شود منجر به خلق اطلاعاتی می‌گردد که در تحلیل و مطالعه عادی امکان‌پذیر نیست. در تبدیل داده‌های با اطلاعات بر اساس روش‌های داده‌کاوی الگوریتم‌های متفاوت و پیچیده‌ای که ترکیبی از علم آمار، ریاضی، تحلیل داده و زبان ماشین است مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعی است که برای ارزیابی یک مجموعه داده تحقیقات بازار به متخصص داده‌کاوی این حوزه نیاز است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید