اشتباهاتی که مسیر تحقیقات بازار را تغییر می‌دهد

خطاهای تحقیقاتی منجر به زنجیره‌ای از خطاهای پشت سرهم در هر تحقیقی خواهد شد که در نتیجه آن باعث می‌شود کل فرایندِ ارزیابی نادرست انجام شده و منجر به تصمیمات نادرست‌تری می‌شود. تحقیقات بازار نیز از این قاعد (خطاهای تحقیقاتی) مستثنا نیست. در این مطلب به مهمترین عواملی که مسیر تحقیقات بازار را با خطا مواجه می‌کند می‌پردازیم. تحقیقات بازار می‌تواند. برای یک مجموعه تجاری مشخص کند که چه محصولات یا خدمات تولید یا چشم‌انداز آینده خود را چگونه ترسیم کند، حال در صورتی که مسیر تحقیقات اشتباه باشد، ممکن است محصولی تولید شود که مشتری آن را نمی‌خواهد یا بازار آن را پس خواهد زد.

تعریف نادرست مشکل

یکی از شناخته‌شده‌ترین تمثیل‌هایی است که از حوزه ریاضیات وارد مدیریت شده تعریف درست مسئله است، به شکلی که «تعریف درست مسئله نیمی از پاسخ است» به یکی از تمثیل‌های معروف درآمده است. تعاریف مرتبط نادرست از مشکلی که وجود دارد از مهمترین خطاهای غرمرتبط با «نمونه» است. ممکن علت دقیق عدم فروش کافی از یک محصول در فرایند قیمت‌گذاری، توزیع یا هر عاملی جزئی دیگری نهفته باشد که اشتباها جای دیگری در مورد آن تحقیق شود. تقریبا اکثر خطاهای تحقیقات بازار ارتباط مستقیم با نمونه نداشته و از همین رو اندازه‌گیری آن به صرف وقت و تخصص نیاز دارد. به زبان ساده با مراجعه به چند مشتری و چند پرسش سطحی نمی‌نوان تعریف دقیقی از مشکلی که کلی بیان می‌شد داشت. از نمونه‌های تعاریف غیر دقیق و نادرست می‌تواند به علت عدم بازدهی تبلیغات اشاره کرد.

عدم پاسخگویی صحیح به پرسشنامه

دلایل زیادی وجود دارد که روند دریافت و تکمیل اطلاعات پرسشنامه‌ای را با مشکل مواجه می‌کند. گاهی مخاطب به دلایلی تمایل ندارد به همه پرسش‌ها پاسخ دهد. بعضا ممکن است پرسشگر به دلیل عدم تعهد کافی نسبت به تکمیل اطلاعات خودش به جای مخاطب پرسشنامه را تکمیل کند. زمان، شرایط مکانی و فیزیکی پر کردن پرسش‌نامه، سن و جنس و تحصیلات و همچنین نوع موضوع از جمله مواردی است که دریافت اطلاعات یک پرسشنامه را با مشکل مواجه می‌سازد.

طراحی ضعیف پرسشنامه تحقیقات بازار

یک پرسشنامه ضعیف از نظر ساختاری حتا اگر درست و کامل هم پر شود منجر به دریافت اطلاعات درست نخواهد شد. عدم تعریف دقیق و درست مشکل کی از مهمترین دلایل طراحی پرسشنامه‌های ضعیف است. در بسیاری از مواقع پرسشنامه بر اساس تشخیص درست مشکل است اما طراحی غیر حرفه‌ای یا استفاد از پرسش‌نامه‌های ضعیف با سوالات ابتدایی منجر به دریافت اطلاعات غلط یا غیر قابل تحلیل خواهد شد.

تکیه به عملکرد برندهای مطرح و رقبای اول بازار

این موضوع نه تنها در تحقیقات بازار بلکه در سایر فرایندهای زیرمجموعه بازاریابی مانند تبلیغات هم به چشم می‌خورد. عملکرد رقبای برتر هر بازار به شکل قابل توجهی روند تحقیق یا اجرای برنامه‌های بازاریابی تجارت‌های دیگری آن بازار را سمت و سو می‌بخشد در صورتی که برند یا رقیب اول به لحاظ تجربه، اعتبار و منابع کافی ممکن است در یک جهت کاملا خطرپذیر حرکت کند که بررسی نتایج آن برای یک تجارت دیگری منجر به سود نشود.

بررسی و تمرکز بر رفتار  مشتریان وفادار و ناراضی

حتا ضعیف‌ترین تجارت‌ها نیز دارای مشتریان وفادار هستند، بهترین برندهای دنیا هم مشتری ناراضی دارند. بررسی رفتا آنها و دلایل وفاداری آنها برای تعیین مسیر یک تحقیق کافی نیست. این اطلاعات اگر چه مهم و مورد نیاز است به شدت جهت‌گیری شده و آلوده به  داده‌های غیر واقعی است. اطلاعات بدست آمده تنها یک یا دو معیار را در هر تحقیق روش ساخته و در موارد حیاتی نیاز به درست سنجی دارد.

خطاهای ناشی از توجه مصاحبه کننده

هر تحقیق بدون استثنا تحت تاثیر پیشینه، تخصص و نگرش محقق یا تیم تحقیقاتی دارد. تجربه، دانش و اطلاع داشتن محقق از این آلودگی تحقیق در صحت و پاک نگه داشته داشتن داده‌های بدست آمده اهمیت زیادی دارد. در مجموع در هر مرحله از تحقیقات بازاریابی گاهی خطاهایی روی می دهد که موجب ارائه اطلاعات نادرست به مدیران و تحلیلگران می‌شود. اگر تجربه کافی در تحقیقات بازار ندارید بهتر است قبل هر گونه تصمیم مهم مبتنی بر تحقیق با یک مشاوره حرفه‌ای تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید