۴ مرحله مهم در تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

۴ مرحله مهم در تحقیقات بازار

 تمامی فرایند تحقیقات بازار قطعا بیش از چهار مرحله است، با این حال برای درک بهتر و ساده‌تر مراحل سعی کردیم آن را در این چهار بخش کلی خلاصه کنیم. اجرای این مراحل صرف‌نظر از موضوع  بسته به تجربه، تخصص و نیاز – به تحقیقات بازار – می‌تواند شامل جزئیات و زیرمجموعه‌های زیادی باشد. تحقیقات بازار خود باید زمینه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را به بهتری را فراهم کند در این‌صورت اجرای اصولی یا غیراصولی آن تا وقتی منجر به تصمیم جدید نشود، تغییری در مسیر تجارت ایجاد نخواهد کرد.

تشخیص درست مسئله

وقتی نیازی به درستی تشخیص داده شود ضرورت اجرای آن نیز در الویت کار قرار می‌گیرد. این ضرورت می‌تواند گلوگاهی در مسیر بازاریابی، فروش یا خلق مزیت‌رقابتی جدید باشد. بخش قابل توجهی منابعی که به فرایند تحقیقات بازار اختصاص می‌یابد برگرفته از همین تشخیص نیاز و همچنین تشخیص درست مسئله است. مسائل تحقیقات بازار از نوع و جنس چالش‌های مدیریتی است، مسائل مدیریتی باید شکسته شده، فرمول‌بندی شده  به مسائل تحقیقی پژوهشی تبدیل شوند. جواب دقیق و به سوالاتی ز قبیل «چرا» ، «چطوری» ، «چه مشکلی» می‌تواند شروع خوبی برای پرداختن به فرایند تشخیص مسئله باشد. بسیاری از متخصصین بازاریابی و تحقیقات بازار معتقدند این مرحله مهم‌ترین گام در فرایند تحقیقات بازار است.

تعیین روش حل مسئله

برای تعیین روش حل مسئله باید به هدفتان از تحقیقات بازار برگردید و بپرسید که به چه اطلاعاتی از چه نوعی نیاز دارید. نوع اطلاعات معمولا تعیین کننده روش حل مسئله است. ممکن است یک مسئله به روش کمی تحقیق شود و مسئله‌ی دیگی به روش کیفی پاسخ ب سوالات چه اطلاعاتی از چه نوعی و در کجا می‌تواند تعیین کند که روش حل مسئله شما چه و چگونه باشد. برای تحقیقات بازار انواع روش‌های علمی وجود دارد که با جستجو و پرس‌وجو‌های پراکنده کاملا متفاوت است. مطالعه بازار به صورت مقطعی یا کلی توسط محقق یا تیم تحقیقاتی تعیین می‌شود.

تعیین ابزارهای متناسب

مثال قدیمی وجود دارد که می‌گوید کار درست ابزار کار درست می‌خواهد. تحقیقات بازار نیز دارای ابزارکارهای متفاوت و خاص هر موضوع و روش تحقیق است. انتخاب و بهره‌گیری از ابزارهای مناسب تحقیق شما را قادر می‌سازد زمان‌بندی دقیق و درستی از تحقیق خود داشته باشید. انتخاب قالب تحقیق و روش دستیابی به اطلاعات در انتخاب ابزار مناسب و موثر تاثیرگذار است. گاهی برای تحقیق پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیقات بازار کفایت می‌کند و زمان دیگری نیاز است که روش‌های پیچیده‌تر برای دریافت اطلاعات بهره‌گیری شود.

نمونه‌گیری اولیه، جمع‌آوری داده و تحلیل

تقریبا در اکثر پروژه‌های تحقیقات بازار مطالعه کل جمعیت هدف امکان‌پذیر نیست. در این مرحله محقق باید ابتدا نمونه‌یابی کند، پس از یافتن نمونه مدنظر ، اندازه نمونه قابل مطالعه را تعیین می‌کند. اهداف تحقیق و میزان منابع اختصاص یافته تعیین می‌کند. هرچقدر نمونه بزرگتر باشد حجم داده‌های قابل جمع‌آوری بیشتر و به تبع آن تحقیق دقیقتر خواهد شد. ‌انتخاب نمونه اشتباه، انتخاب افرادی که به هر دلیل پاسخ غلط می‌دهند و یا استخدام مصاحبه کنندگانی که متعهد نیستند،‌ از جمله مسائلی است که هستند که می‌توانند مرحله جمع‌آوری اطلاعات یک محقق را با مشکل مواجه سازد.

جمع‌آوری داده‌های  جامعه هدف از پرهزینه‌ترین قسمت‌های هر تحقیق است که زمان قابل ملاحظه‌ای هم برای آن صرف می‌شود. نکته مهم اینجاست که تحلیل داده‌های جمع‌اوری شده هرچقدر هم حرفه‌ای و دقیق انجام شده باشد با تحلیل اطلاعات غلط تصحیح نخواهد شد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که  جمع‌آوری صحیح اطلاعات صحیح، پیش‌نیاز استخراج اطلاعات درست و تصمیم‌ساز است.

تحلیل‌ها در واقع گزارش‌هایی هستند که تیم مدیریتی قادر به مطالعه آنها بوده و به نوعی خروجی تحقیقات بازار محسوب می‌شود. این گزارش‌ها که معمولا مکتوب هستند می‌تواند به صورت شفاهی نیز به کارفرما ارائه شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید