ویژگی‌های یک تحقیقات بازاریابی خوب چیست؟

ویژگی‌های یک تحقیقات بازاریابی خوب چیست؟

مشخصه ی یک تحقیق بازاریابی خوب چیست؟ در این مورد خصوصیات چندی را می توان برشمرد.

  • شیوه ی علمی: تحقیقات بازاریابی موثر، از اصول شیوه ی علمی استفاده می کند که همانا مشاهده ی دقیق، تنظیم و ارائه ی مفروضات، آینده نگری و آزمون است. مثلا یک مرکز فروش از طریق سفارش پستی با مرجوعی کالا در حدود ۳۰ درصد مواجه گردید و مدیریت در این باره از مدیر تحقیقات بازاریابی خود خواست که به دلایل این امر پی برد. پژوهشگر بازاریابی خصوصیات سفارش های مرجوع شده همراه با محل اسکان مشتریان، اندازه ی سفارشات مرجوعی و طبقه ی کالاهای مرجوعی را بررسی کرد. یکی از مفروضات این بود هر چقدر مشتری زمان بیشتری را در انتظار دریافت سفارش بگذراند، احتمال مرجوع کردن سفارش هم افزایش می یابد. تجزیه و تحلیل های آماری این فرض را به اثبات رسانید. پژوهشگر برآورد کرد سرعت بخشیدن به ارائه ی خدمات چقدر در کاهش میزان سفارشات مرجوعی موثر واقع می شود. شرکت در امر تحویل تسریع کرد و نرخ مرجوعی ها نیز واقعا کاهش یافت.
  • خلاقیت تحقیق: مطلوب این است که تحقیقات بازاریابی برای حل یک مشکل راه حل های ابداعی ارائه دهد. مثلا، بسیاری از شرکت هایی که در صدد کسب آگاهی درباره ی نوجوانان و جوانان هستند به این حقیقت پی برده اند که با توسل به تحقیق از طریق مصاحبه های گروهی راه به جایی نمی برند. در نتیجه باید به دنبال راه حل های جدید باشند.
  • روش های چندگانه: پژوهشگران موفق بازاریابی زیاد به استفاده از یک روش متکی نیستند و ترجیح می دهند روش را با مشکل تطبیق دهند و نه برعکس. آنها همچنین معتقدند استفاده از منابع چندگانه، اطلاعات بهتری را در اختیار قرار می دهد.
  • وابستگی درونی مدل ها و داده ها به هم: پژوهشگران موفق بازاریابی به این امر واقف اند که داده ها از روی مدل ها تعبیر و تفسیر می شوند. این مدل ها هستند که نوع اطلاعات درخواستی را هدایت می کنند و پس باید حتی الامکان صریح و روشن تهیه شوند.
  • ارزش و هزینه اطلاعات: پژوهشگران موفق بازاریابی برای ارزش اطلاعات و مقایسه آن با هزینه جمع آوری آن اهمیت زیادی قائل هستند. ملاحظات هزینه فایده به دایره تحقیقات بازاریابی کمک می کند تا درباره ی این که کدام پروژه ی تحقیقاتی را به پیش برد و از کدام یک از طرح های تحقیقاتی استفاده کند آگاهی کسب نماید. همین ملاحظات دایره ی تحقیقات را درباره ی اینکه آیا اصولا پس از کسب نتایج اولیه نیازی به جمع آوری اطلاعات بیشتری وجود دارد یا نه، هدایت می کنند. تعیین هزینه های تحقیقات به طور کلی آسان است، اما تعیین ارزش تحقیقات دشوار است. ارزش تحقیقات به اغتمادپذیری و اعتبار یافته های تحقیق و تمایل مدیریت به پذیرش و عمل بر اساس این یافته ها بستگی دارد.
  • ظن سالم: پژوهشگران موفق بازاریابی نسبت به فرضیاتی که مدیران درباره ی نحوه ی کار بازار با چرب زبانی بیان می کنند به دیده ی شک و تردید می نگرند.
  • بازاریابی اخلاقی : تحقیقات بازاریابی خوب هم به شرکت بانی تحقیقات و هم به مشتریان شرکت منفعت می رساند. از طریق تحقیقات بازاریابی است که شرکت ها نسبت به نیازهای مصرف کنندگان آگاهی بیشتری کسب می کنندو بر همین اساس، کالا و خدمات بهتری که تامین رضایت بیشتری را به همراه دارد عرضه می دارند. عدم استفاده صحیح از تحقیقات بازاریابی هم می تواند به مصرف کنندگان آسیب برساند یا خشم آنها را به دنبال داشته باشد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.