تصمیمات در مورد محتوای سوالات پرسشنامه

تصمیمات در مورد محتوای سوالات پرسشنامه

تصمیماتی که به محتوای سوال مربوط می شوند بر ماهیت کلی سوال و اطلاعات که سوال برای تولیدشان طراحی شده متمرکز هستند در مقایسه با شکل یا کارکرد خاص آن.

۵ موضوع اصلی یا حوزه ی مشکل در ارتباط با محتوای سوال وجود دارد. برای هر سوال محقق باید این موارد را روشن و معلوم سازد:

  1. نیاز به داده ها
  2. توانایی سوال در تولید داده ها
  3. توانایی پاسخ دهنده در پاسخگویی دقیق
  4. میل پاسخ دهنده به پاسخ گویی دقیق
  5. توان بالقوه ی رویدادهای خارجی در سو دار کردن جواب.

نیاز به داده های خواسته شده در سوال

تصمیمات اولیه منجر به فهرستی از موضوعات اطلاعاتی مورد نیاز جهت حل مسئله می شوند. وظیفه ی بعدی، تولید یک یا چند سوال برای هر موضوع اطلاعات است.

در مجموع هر سوال در پرسشنامه باید دارای نوعی سهو در اطلاعاتی باشد که پیشنهادات ارائه شده به مدیریت مبتنی بر آنهاست. به همین جهت اولین پرسشی که محقق باید در مورد هر سوال بپرسد این است: ” چطور می خواهیم از داده های تولید شده توسط این سوال استفاده نمائیم؟” اگر یک جواب قانع کننده به این پرسش پیدا نشود سوال مزبور را دیگر نباید در پرسشنامه نگهداشت.

بهترین راه جهت نزدیک شدن به حل این مسئله عبارت است از ساختن ( جفت و جور کردن) پاسخ هایی برای هر سوال، تحلیل نتایج حاصله و کسب اطمینان از اینکه نتایج تحلیل اطلاعات کافی را جهت حل و فصل موضوع مورنظر در اختیلر می گذارند. سوالاتی که داده های غیر کاربردی در حل موضوع ارائه می دهند باید از پرسشنامه حذف شوند.

در برخی موقعیت ها ممکن است سوالاتی بپرسیم که جزء تحلیل برنامه ریزی شده ی ما محسوب نمی شوند. شاید گهگاه پرسیدن یک سری سوالات خنثی در ابتدای پرسشنامه یا مصاحبه جهت درگیر کردن و سازگاری پاسخ دهنده قبل از شروع به پرسیدن سوالات حساس تر یا بحث برانگیزتر، مفید و سودمند واقع شود.

در سایر اوقات ممکن است از سوالاتی استفاده کنیم که نقش شفاف و صریحی در تحلیل ما ایفا نمی کنند و تنها به منظور مخفی کردن هدف کارگزاران تحقیق طراحی شده اند. مردم اگر اطلاع پیدا کنند که یک فروشگاه، مارک یا شرکت خاص مجری و سازمان دهنده ی فعالیت تحقیقی است، این امکان وجود دارد که در بروز احساسات مثیت خود نسبت به آن فروشگاه مارک یا شرکت اغراق نمایند. از اینرو گاهی لازم است سوالاتی در مورد مارک ها یا محصولات رقیب پرسیده شود هرچند که اطلاعات به دست آمده از این طریق هیچ کمکی به تصمیم مدیریتی نمی کند.

منبع: کتاب تحقیق بازاریابی، سنجش و روش (جلد اول)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.