سوالات پرسشنامه برای دریافت اطلاعات شخصی

سوالات پرسشنامه برای دریافت اطلاعات شخصی

بیشتر مردم به سوالاتی پاسخ خواهند داد که به نظرشان موجه هستند. منظور ما از موجه بودن سوال این است که سوالات به لحاظ موقعیت و نقش فرد پرسشگر معقول و منطقی باشند. با این وجود بسیاری از پاسخ دهندگانی که با میل و رغبت به یکسری سوالات راجع به الگوهای خرید جواب داده اند وقتی که بدون هیچ توضیحی در مورد درآمد، سن و شغل یا داده های دیگر پرسیده می شود از جواب دادن خودداری خواهند کرد. در این مواقع یک توضیح مختصر و کوتاه در مورد اینکه چرا یک چنین اطلاعاتی نیاز است اغلب کفایت می کند. مثلا بدین صورت : ” جهت کمک به ما در کشف دیدگاه های مردم در گروه های سنی و درآمدی مختلف در مورد فرآیند خرید، لازم است که بدانیم……………..”

هر زمان که درخواست اطلاعات شخصی عملی و در راستای نیازهای اطلاعاتی است، چنین درخواست هایی را باید به جای سطوح خاص بیشتر در قالب مقولات وسیع پرسید.

بطور کلی، سوال های مربوط به اطلاعات شخصی باید نزدیک به انتهای پرسشنامه قرار داده شوند. رابطه دوستانه میان مصاحبه گر و پاسخگو و یا تلاشی که پاسخگو هم اکنون صرف کرده است، احتمال آن را که فرد پاسخگو داده های مورد سوال را در اختیار بگذارد بیشتر می کنند. علاوه بر این، ختم مصاحبه در این نقطه عموما کم ضررتر از موقعی است که زودتر این کار انجام شود. با این وجود باید تایید کرد که افراد پاسخ دهنده معمولا اطلاعات شخصی همچون سن را بدون تحریف در اختیار می گذارند.

منبع: کتاب تحقیق بازاریابی، سنجش و روش (جلد اول)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.