سوالات چند گزینه ای در پرسشنامه

سوالات چند گزینه ای در پرسشنامه

از خودروهای اروپایی، ژاپنی و امریکایی کدامیک بالاترین سطح کیفیت ساخت را عرضه می کنند؟

آیا قصد دارید که در ۶ ماه آینده یک یخچال بخرید؟

  • حتما بله
  • احتمالا بله
  • احتمالا نه
  • اصلا نه

این سوالات نمونه هایی از گونه های مختلف سوال چند گزینه ای هستند. ویژگی اساسی یک سوال چند گزینه ای آن است که این سوال چه در خود پرسش یا بلافاصله پس از پرسش، فهرستی از جواب های احتمالی را پیش رو می گذارد که پاسخ دهنده موظف است یکی از آنها را برگزیند.

مزایای سوال های چند گزینه ای:

سوالات چند گزینه ای عموما دارای مزایایی نسبت به سوالات باز هستند. این سوالات هم برای مصاحبه گر و هم برای پاسخگو آسان تر هستند. در حقیقت این سوال ها جهت تضمین همکاری لازم در زمینه یابی های خودگردان، تقریبا ضروری و با اهمیتند. آنها همچنین معمولا سوگیری مصاحبه گر و نیز سوگیری ایجاد شده به واسطه سطوح متفاوت صراحت پاسخ دهندگان را کم می کنند. علاوه بر این، جدول بندی و تحلیل آنها خیلی ساده تر است. هرگاه پاسخ سوال بطور طبیعی شامل بیش از دو گزینه باشد یا هنگامی که نوعی ملاک رتبه بندی یا درجه مورد نیاز است، سوالات چند گزینه ای بر سوالات دو جوابی ارجحیت دارند.

معایب سوالات چند گزینه ای:

ساخت یک مجموعه کامل از سوالات چند گزینه ای( یا سوالات دو جوابی) مستلزم تلاش فراوان است. به علاوه نشان دادن فهرستی از جواب های احتمالی به فرد پاسخگو می تواند سبب انواع مختلف تحریف در داده های حاصله شود.

اگر تمامی گزینه های ممکن فهرست نشوند، هیچ اطلاعاتی راجع به گزینه های حذف شده نمی توان بدست آورد. حتی اگر کزینه سایر موارد نیز گنجانده شود میل شدیدی در پاسخ دهندگان هست که از میان آن گزینه های فهرست شده دست به انتخاب بزنند. این شاید صرفا بدین خاطر رخ می دهد که یکی از گزینه ها آشنا تر یا منطقی تر به نظر می رسد و نه به خاطر آنکه پاسخ صحیح سوال می باشد. گزینه هایی که پاسخگو قبلا در موردشان فکر نکرده است ممکن است پیشاپیش گزینه هایی که می شد در موردشان بطور مستقل فکر کرد انتخاب شوند. این ویژگی خاص ممکن است بسته به هدف و منظور دقیق سوال، بد یا خوب باشد.

منبع : کتاب تحقیق بازاریابی سنجش و روش به همراه قضایای تحقیقات بازاریابی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.