۸ ایده برای کاهش هزینه های تحقیقات بازار

۸ ایده برای کاهش هزینه های تحقیقات بازار

تحقیقات بازار برای شرکت هایی که قصد ارتقاء کسب و کار خود را دارند یک حرکت لازم و اجباری است. در حقیقت بسیاری از شرکت ها به صورت ناخودآگاه هنگامی که شروع به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار خود از میان منابع می کنند، تحقیقات بازار را انجام می دهند. البته مسلم است که یک گزارش تحقیقات بازار که به درستی تهیه شده باشد نسبت به یک گزارش تصادفی اطلاعات بیشتری به نمایش می گذارد. ممکن است شرکت های کوچک بودجه ی لازم برای خرید و یا آموزش تحقیقات بازار را نداشته باشند بنابراین برنامه ی  تحقیقات بازاریابی با هزینه ی کم، ایده ی بسیارمناسبی برای چنین شرکت هایی است.

کسب و کارهای کوچک هم به اندازه ی سازمان های در حال رشد به ایده های کاهش هزینه ی تحقیقات بازار نیاز دارند. زیرا با ظهور اینترنت و همچنین خرید الگوهایی که دائما در حال تغییر هستند این حس به وجود می آید که نباید برای تحقیقات بازار خیلی هزینه کرد و با کمترین میزان سرمایه گذاری هم می توان به بهترین نتایج دست یافت. این اولین گام برای کاهش هزینه ی تحقیقات بازار است. این مقاله ۸ گام برای کاهش هزینه ی تحقیقات بازار سازمان شما ارائه داده است. در زیر به ترتیب این گام ها توضیح داده می شود.

ایده ی اول: داشتن هدف های مشخص و واضح و پرسشنامه ای آماده 

هنگامی که هدف شما نامشخص و یا پرسشنامه ی شما به صورت نامناسب طراحی شده باشد و یا پاسخ های به دست آمده ما را به هدف مورد نظرمان نرسانند هزینه ی تحقیقات بازار افزایش می یابد. این هزینه نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر زمانی هم افزایش می یابد. درست تعریف کردن هدف کمک بزرگی برای صرفه جویی در هزینه ی تحقیقات بازار به شمار می آید. اهداف تحقیقاتی که در ابتدای تحقیقات بازار در نظر گرفته می شوند در طراحی یک پرسشنامه ی درست و بدون نقص به شما کمک می کند. بنابراین اولین گام تهیه ی یک پرسشنامه مناسب و بدون نقص است.

ایده ی دوم: بررسی آنلاین بازار

بهترین روش برای کاهش هزینه ی تحقیقات بازار انجام دادن نظرسنجی آنلاین است. این نظر سنجی ها می تواند از سراسر وبلاگ ها، وب سایت های بزرگ، انجمن ها و … گرفته شود. در باطن همه ی این نظرسنجی ها اطلاعات زیادی در اینترنت به شکل کلمات کلیدی و روش های گوناگون قابل دسترس می باشد. Google sheet مکانی برای خوانندگان در نظر می گیرد تا بتوانند به سوالات شما پاسخ دهند. و یا وب سایت های اختصاصی نظرسنجی مانند surveymonkey و یا easypolls  به این منظور طراحی شده اند. علاوه بر این اگر شما در حال تجزیه و تحلیل مسائل رقابتی هستید همه ی اطلاعات راجع به تولیدات رقابتی، قیمت ها و در دسترس بون آنها را می توانید از طریق پورتال های تجارت الکترونیکی و یا پورتال های دیگر که در این زمینه فعالیت می کنند به صورت آنلاین پیدا کنید. اگر مقایسه ی به دست آمده در خدمات ضعیف باشد می توانید از طریق انجمن های مشتریان آن تولید به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید. بنابراین راه های زیادی برای تحقیقات بازار آنلاین وجود دارد که می توان برای کاهش هزینه ی تحقیقات بازار به کار برد.

ایده ی ۳ : استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان

اگردر سازمان خود، سیستم CRM را راه اندازی کرده باشید، اطلاعات تحقیقات بازاریابی زیادی را از قبل در اختیار دارید. این اطلاعات مربوط به مشتریان موجود شما هستند. سیستم CRM بهترین یار شما در عملی کردن ایده ی کاهش هزینه های تحقیقات بازار خواهد بود. با بررسی اطلاعات مشتریان و چیزهایی که آنها درباره ی شرکت و تولیدات شما می گویند وهمچنین ویژگی هایی از تولید که خواهان آن هستند، شما به دیدی منصفانه درباره ی خواسته های مشتریان دست خواهید یافت.

هم چنین از مشتریان خود بخواهید تا درباره ی نام تجاری و برندی که می تواند جایگزین نام تجاری شما شود فکر کنند. از این طریق به نکاتی از شرکت های رقیب خود دست خواهید یافت و نقاط ضعف و نقاط قوت شرکت خود را می شناسید. بنابراین اطلاعات مشتریان موجود شما بهترین شرط کاهش هزینه در کنار تحقیقات بازار اثر بخش خواهد بود.

ایده ی ۴ : کانال توزیع

محصول شما از کدام نوع است؟

۱ : کالاهای مصرفی به سرعت در حال تغییر

۲ : کالاهای مصرفی با دوام

۳: هر نوع محصولی که در بازار توزیع شده است.

در همه ی موارد بالا واسطه های تجاری منبعی از اطلاعات رایگان و عالی به شمار می آیند.

این واسطه ها و توزیع کنندگان بیشترین اطلاعات را در ارتباط با صنایع مربوطه یشان در اختیار دارند. آنها به شما بینشی کامل درباره ی بازار، بهترین برندها، بهترین ویژگی های مطلوب مشتریان، جایی که برندهای ضعیف شکست خورده اند و حتی آن ویژگی که باعث به وجود آمدن طوفان در یک بازار شده است را می دهد. بنابراین به جای پرداختن هزاران و صدها هزاران به آژانس های تحقیقات بازار تنها کافی است از یک نظرسنجی استفاده کنید و یا به انجمن واسطه های تجاری کسب و کار خود ملحق شوید.

این روش نیز در کاهش هزینه های تحقیقات بازار به شما کمک می کند.

ایده ی ۵ : تجزیه و تحلیل مزیت رقابتی

همانطور که در موارد قبلی ذکر شد، تحقیقات آنلاین به شما کمک می کند که درباره ی رقبای خود به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید. همچنین واسطه های تجاری اطلاعات مهم و اساسی را در اختیار شما قرار می دهند. اما تحقیقات بازار تنها جمع آوری اطلاعات نیست، بلکه باید به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخت تا بتوان درست تصمیم گیری کرد.

بنابراین با انجام تحقیقات آنلاین، استفاده از سیستم مدیریت مشتریان و بررسی بازار، شما به دیدی واضح و روشن درباره ی مزیت رقابتی دست خواهید یافت.

البته فراموش نکنید که اولین گام قبل از همه ی گام ها پیش بینی آینده ی رقابت است. که این در حالیست که شما شرایط رقابتی را از نزدیک مورد مطالعه قرار دهید.

بررسی بهترین مدیریت، پیش نیازهای موردنیاز بهترین مدیریت و انواع شرکت هایی که بهترین مدیریت ها در آنجا انجام می شود، شاخص های مهمی برای تصمیمات آینده ی یک شرکت هستند. بنابراین با مطالعه و تجزیه و تحلیل رقابت، به اطلاعاتی درباره ی ویژگی ها و استراتژی هایی دست می یابید که  می توانید آنها را در سازمان خود بکار برید.

بنابراین تجزیه و تحلیل رقابتی از دیگر استراتژی هایی است که می توان برای کاهش هزینه های تحقیقات بازار مورد استفاده قرار داد.

ایده ی ۶ : گزارش داده های جمع آوری شده

گزارش داده های جمع آوری شده به علت آن که فرآیندی هزینه بر است، معمولا جز  لیست ایده های کاهش هزینه ی تحقیقات بازار نمی شود. و علت آنکه این مورد در اینجا ذکر شده است، این است که گزارش داده های جمع آوری شده، نسبت به تحقیقات بازار سفارشی برای یک سازمان، ارزانتر است. بنابراین اگر کسب و کار شما بر اساس گزارش آماده ی آزانس های تحقیقات بازار در حال انجام شدن است، مسلم است که شما ترجیح دهید خود به استنتاج عملیات انجام شده بپردازید.این عمل باعث صرفه جویی مقدار زیادی پول در مدت زمان زیادی خواهد شد. پتنها زمانی که محصولات شما تک و کمیاب است، یا برای یک استراتژی خاص تلاش می کنید، می توانید ازتحقیقات بازار سفارشی استفاده کنید.

ایده ی ۷ : اخبار و مجله های بازرگانی (تجاری)

بهترین راه جمع آوری اطلاعات و دانستن نظرات دیگران مطالعه ی اخبار و مجلات است. از طریق اخبار و مجلات،از اقدامات یک شرکت هر زمانی که گام جدیدی بردارد یا استراتژی ای را بکاربرد، می توان اطلاع پیدا کرد. در این روش نه تنها از رقبای نزدیک خود ، بلکه از شرکت های محتلفی که در بخش مشابه کسب و کارتان در حال فعالیت هستند آگاه می شوید. هرگز نمی توان تعیین کرد که این اطلاعات تا چه زمانی مفید هستند زیرا این اطلاعات نه تنها زمانی که در حال انجام تحقیقات بازار هستید بلکه در سراسر زندگی، هر زمانی که بخواهید یک استراتژی بازار انجام دهید مفید خواهند بود.

از آنجایی که تهیه ی این مجلات معمولا کم هزینه هستند، منابع فوق العاده ای برای کاهش هزینه ی تحقیقات بازار به شمار می آیند.

ایده ی ۸ : استخدام کارورزها

این مورد هنگام انجام تحقیقات برروی بازار معدن آب مورد بررسی قرار گرفت. با استخدام کارورزها سرمایه گذاری شما در تحقیقات کمتر خواهد بود و همچنین این حسن نیت وجود خواهد داشت که از فارغ التحصیلان جوان استفاده شودتا آنها نیز صاحب شغل شوند. با استخدام کارورزها، مسئولیت طراحی پرسشنامه ی تحقیقات بازار بر عهده ی خود شما خواهد بود. هیچ کس نمی تواند این کار را برای کسب و کارتان انجام دهد. بنابراین باید بسیار با دقت پرسشنامه را طراحی کرد زیرا این نکته اهمیت دارد که پرسشنامه اشتباهی نداشته باشد و زمان نیز تلف نشود.

البته هنگامی که پرسشنامه آماده شد کارورزان می توانند، جواب ها را به بهترین روش ممکن، در زمینه ی تحقیقات مورد نظر جمع آوری کنند.

به عنوان مثال کارورز شرکت من ۴۷۵ تا پاسخ برای یک پرسشنامه جمع آوری کرده بود، درحالیکه من انتظار ۲۵۰ تا پاسخ را از او داشتم.

در آخر اینکه ۱۰۰% پرسشنامه ها جواب داده می شوند، اطلاعات زیادی از طریق آنها به دست می آید و به راحتی می توان به بازارهای زیادی نفوذ پیدا کرد. علت آن هم ظرافتی است که یک کارورز به کار خود اختصاص می دهد. نهایتا به کارورز خود کار تمام وقت در شرکتم را پیشنهاد دادم.

بنابراین استخدام کارورز و سپردن جمع آوری اطلاعات به او، یک ایده ی عالی برای کاهش هزینه ی تحقیقات بازار است.

اگر شما خواهان سرمایه گذاری کم هستید، همه ی ایده های بالا فوق العاده و عالی هستند.

منبع : ترجمه شده از سایت marketing91.com

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.