طراحی پرسشنامه چند ملیتی

طراحی پرسشنامه چند ملیتی

چنانکه ممکن است شما نیز حدس زده باشید ساخت پرسشنامه برای زمینه یابی های چندملیتی دشواری خاصی دارد. زبان های مختلف، رفتارها و خصیصه ها و ویژگی های پاسخ دهندگان همگی دقت بیشتری از سوی محقق را می طلبند. عین همین دغدغه ها در موقع پژوهش در میان خرده فرهنگ ها در داخل یک کشور نیز بوجود می آید بخصوص اگر خرده فرهنگ ها به زبان های متفاوتی هم صحبت کنند.

زبان

روشن ترین وظیفه در پژوهش چندملیتی،تامین برداشت های همتراز از پرسشنامه در زبان های مربوط است. این حقیقت که هند دارای ۱۶ زبان متفاوت با بیش از ۱۶۰۰۰ نوع گویش است نشانه ای از اهمیت کار ترجمه در آن کشور است.

ساده ترین روش، ساخت پرسشنامه در وطن می باشد. این پرسشنامه بعدا توسط فرد دو زبانه ای که بومی زبان دوم است به زبان دوم ترجمه می شود. سپس نسخه ی ترجمه شده ی پرسشنامه مجددا توسط فرد دو زبانه ای که بومی زبان اصلی است به زبان اصلی ترجمه می شود. این فرآیند را “بازترجمه” می نامند. این روش الویت را به زبان کشور وطن می دهد وتلاش دارد تا ترجمه اگر کلمه به کلمه نیست حداقل وفادار به متن اصلی باقی بماند.

باز ترجمه اغلب تولید پرسشنامه هایی می کند که دارای ساختارهای زبانی نامناسب برای بعضی زبان ها بوده و نیز تولید معادل های “اجباری” برای برخی واژگان همچون mild (ملایم) و lonesome (یکه و تنها) می کنند درحالی که ممکن است در آن زبان اصلا چنین معادل هایی وجود نداشته باشد.

پروژه های تحقیقاتی چندملیتی عموما نیازمند داده هایی هستند که مستقل از کشوری که از آن تکوین یافته اند دارای معنای یکسانی باشند. (و یا اینکه تنها به طرق شناخته شده با هم فرق می کنند.) بنابراین پژوهشگران باید بیشتر بر کسب جواب های همتراز (از لحلظ بار معنایی جواب ها از سوی پاسخ دهندگان) متمرکز شوند تا انتخاب سوالات یکسان.

ترجمه ی موازی شامل گروهی از مترجمین می شود که در مجموع، نماینده ی تمامی زبان های درگیر با حداقل یک گویش بومی هستند. به این مترجمین، هدف پروژه ی تحقیقاتی و منظور و هدف هر سوال گفته می شود. آنها به همراه اعضای تیم تحقیق تلاش می کنند تا به ساخت همزمان مجموعه ای از پرسشنامه ها بپردازند که از هرگروه زبانی داده های مورد نیاز را به شکلی همتراز در اختیار می گذارند. جدای از روش ترجمه ای که بکاربرده می شود، پیش آزمون دقیق در هر گروه زبانی جهت به حداقل رساندن مشکلات لازم و ضروری است. تحلیل آزمایشی و گزارش گیری بخصوص در این وضعیت مفید و مناسب می باشد.

الگوهای فرهنگی

متاسفانه ما آنقدری که لازم است در رابطه با تاثیر فرهنگ بر پاسخ به پرسشنامه ها آگاهی نداریم. ژاپنی ها خیلی سخت مستقیما جواب نه می دهند. لذا این مسئله ممکن است مستلزم اشکال یا تفاسیر مختلف از نوع سوالات موافقم – موافق نیستم باشد. همچنین به نظر می رسد که فرهنگ ها به لحاظ تمایل به مبالغه کردن یا عدم مبالغه، پاسخ های نا آگاهانه در اختیار گذاردن و یا امتناع از پاسخگویی به برخی سوالات و استفاده از انواع پاسخ های افراطی با هم متفاوت باشند.

مذهب و دیگر متغیرهای فرهنگی از جهاتی بر رفتارها تاثیر گذار هستند که به نوبه ی خود برپاسخ های پرسشنامه تاثیر می گذارند. ماه رمضان در فرهنگ اسلامی، ایام مقدس در فرهنگ کاتولیک و کریسمس در جوامع مسیحی تولید رفتارهایی در خرید و خوردن و نیز نگرش هایی می کنند که در بقیه ی سال معقول نیستند. محققانی که درباره ی فعالیت های “هفته ی گذشته” و یا “ماه گذشته” سوال می کنند باید از هرگونه تاثیرات بالقوه تحریف این چنینی آگاه باشند. استفاده از موسسات تحقیقات محلی صلاحیت دار بهترین راه برای اجتناب از مشکلات در این حوزه است.

خصوصیات پاسخ دهندگان

خصوصیات و ویژگی های پاسخ دهندگان به یک زمینه یابی اغلب در کشورهای مختلف متفاوتند. زمینه یابی روی دوچرخه سواران در ایالات متحده ممکن است تنها شامل افراد جوانی شود که دوچرخه سواری را بیشتر به عنوان تفریح یا ورزش انجام می دهند. در هلند دوچرخه سواران گروه سنی خیلی وسیع تری را در بر می گیرند و هم حمل و نقل اولیه و هم تفریح هر دو در این ورزش مهم هستند. در کشورهای توسعه یافته بازار برای یک محصول را ممکن است افراد نسبتا آگاه و باسواد تشکیل دهند حال آنکه کاربران عین همان محصول در یک کشور درحال توسعه شاید آگاهی و سواد محدودی داشته باشند. حال که انتظار می رود تفاوت فاحشی در خصوصیات مهم پاسخ دهندگان کشورهای مختلف وجود داشته باشد پس تهیه ی پرسشنامه های همتراز ممکن است عملی یا مطلوب نباشد. در عوض تلاش به سمت کسب اطلاعات به مقتضای مشکل و مسئله ی پیش رو از هر کشور تغییر جهت می دهد. در چنین حالتی ممکن است ما بیشتر یکسری پرسشنامه های هماهنگ شده را داشته باشیم تا یک پرسشنامه ی چند ملیتی.

منبع : کتاب تحقیق بازاریابی سنجش و روش به همراه قضایای تحقیقات بازاریابی

مطالب مشابه :
پرسشنامه
تصمیمات در مورد محتوای سوالات پرسشنامه
انواع سوال ها در پرسشنامه

 

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.