ایجاد مزیت رقابتی از طریق تحقیقات بازاریابی

ایجاد مزیت رقابتی از طریق تحقیقات بازاریابی

در تمامی موردها، شما باید تلاش های خود را در راستای تامین رضایت مشتری از طریق دست یابی به یک مزیت رقابتی نسبت به رقبایتان هدایت کنید. این یکی از دلایلی است که سازمان ها همواره تلاش می کنند تا خدماتشان را بهبود بخشند. هرچه آن ها در انجام دادن آنچه انجام می دهند بهتر شوند، این مشتری است که با به دست آوردن محصولات بهتر در قیمت های پایین تر پیروز است.

معنای مزیت رقابتی این است که نه تنها محصول یا خدمت شما باید یک مزیت یا بیشتر دارا باشد، بلکه مهم تر این است که مزایای شما از مزایای رقبایتان مهم تر باشد.

آیا شما در پی یک مزیت رقابتی هستید یا بیش از یک مورد نیز می تواند وجود داشته باشد؟ ممکن است یک مزیت رقابتی عمده داشته باشید که از چنان اهمیتی برخوردارباشد که سایر مزایا مهم به نظر نرسند. در موردهای دیگر، ممکن است بیان مزیت رقابتی شما در برگیرنده ی شماری از مزایا به نسبت رقبایتان باشد. تعداد این مزایا در مقایسه با قدرت این مزیت یا مزایا به نسبت رقبایتان از اهمیت کمتری برخوردار است.

به علاوه باید امکان تداوم مزیت رقابتی خود را در نظر بگیرید. این بدان معناست که به دست آوردن یک مزیت رقابتی کافی نیست، بلکه باید آن را حفظ نیز نمایید، اما برای چه مدت زمانی؟ به طور مسلم برای مدت محدودی. محیط دیر یا زود تغییر می کند و شما فارغ از آنچه انجام می دهید، مزیت رقابتی خود را از دست خواهید داد.

مزایای رقابتی می توانند از عوامل بسیار متنوعی ناشی شده باشند. یک مزیت رقابتی ممکن است امکان خرید در حجم بالا از منابع خاصی باشد که در دسترس دیگران قرار ندارد؛ نفعی که از این امر برای مشتری حاصل می شود، قیمت پایین است. ممکن است شما از تعداد زیادی از افراد با مدرک دکترا در واحد تحقیق و توسعه ی خود برخوردارباشید، نفعی که برای مشتری حاصل می شود، تکنولوژی مدرن است. ممکن است رستورانی داشته باشید که برای آن بهترین سرآشپز در منطقه ی جغرافیایی خود را استخدام کرده باشید؛ نفعی که از این طریق به مشتری خود می رسانید، غذای عالی است. دانش نیز می تواند یک مزیت رقابتی در نظر گرفته شود که منافعی برای مشتری به همراه داشته باشد.

برخی از ویژگی های مزایای رقابتی:
۱٫ مزایا باید واقعی باشند، پس نباید آرزوهای خود را به عنوان مزایا مطرح کنیم.
۲٫ مزایا باید مشخص باشند. مزایای رقابتی شما هر چه باشند، درست همانند اهداف و مقاصد باید مشخص باشند.
۳٫ مزایا باید قابل تبلیغ باشند. مزایای رقابتی شما هرچه باشند، باید بتوان آنها را برای مشتریان تبلیغ نمود.
و در آخر اینکه، چنانچه شما بر روی یک مزیت رقابتی مشخص برنامه ریزی می کنید، ضروری است مشتری شما آن مزیت را بشناسد؛ در غیر اینصورت بود یا نبود این مزیت ممکن است تفاوتی ایجاد نکند.

منبع : کتاب برنامه بازاریابی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.