داده‌های ثانویه در تحقیقات بازاریابی چه داده‌هایی هستند؟

داده‌های ثانویه در تحقیقات بازاریابی چه داده‌هایی هستند؟

ماهیت داده های ثانویه

داده های اولیه داده هایی هستند که جهت کمک به حل مسئله و یا سود جستن از یک فرصت جمع آوری می شوند. داده های ثانویه داده هایی هستند که به منظور غیر از کمک به حل مسئله ای که در دست است گردآوری شده اند.

مزایای داده های ثانویه

داده های ثانویه را می توان در قیاس با داده های اولیه ( داده های جمع شده بطور اخص برای مشکلی که در دست است.) به سرعت و با هزینه کم جمع آوری کرد.

مشکلات پیش روی در رابطه با داده های ثانویه

داده های ثانویه معمولا هزینه ای بسیار پایین تر از داده های اولیه و در زمان کمتری می توان آنها را جمع آوری نمود. پس چرا اصلا نگران داده های اولیه هستیم؟

قبل از آنکه از داده های ثانویه بتوان به عنوان تنها منبع اطلاعات جهت کمک به حل یک مسئله بازاریابی استفاده نمود، این داده ها بایستی در دسترس، مرتبط، دقیق و کافی باشند. درصورتی که یک یا چند مورد از این معیارها رعایت نشوند ممکن است ملزم به استفاده از داده های اولیه شویم.

منابع داخلی داده های ثانویه

منابع داخلی را می توان به چهار رده گسترده طبقه بندی کرد:

  1. سوابق حسابداری،
  2.  گزارشات نیروهای فروش،
  3.  سوابق متفرقه و
  4.  کارشناسان داخلی

منابع خارجی داده های ثانویه

منابع متعددی که خارج از شرکت وجود دارند ممکن است دارای داده های مرتبط با نیازهای شرکت باشند. هفت طبقه بندی کلی اطلاعات ثانویه خارجی در زیر آورده شده است:

  1.  پایگاه داده های رایانه ای شده
  2. انجمن ها
  3. کارگزاران دولتی
  4. سازمان های فروشنده مقالات
  5. دفترچه های راهنما
  6. دیگر منابع منتشر شده
  7. کارشناسان خارجی

 منبع : کتاب تحقیق بازاریابی سنجش و روش به همراه قضایای بازاریابی

مطالب مرتبط:
انواع داده‌های مورد استفاده در تحقیقات بازاریابی کدامند؟
اهمیت استفاده از داده‌های ثانویه در تحقیقات بازاریابی
چگونه داده‌های ثانویه خارجی را ارزیابی کنیم؟

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.