نگاهی به رفتار مصرف کنندگان هزاره سوم

نگاهی به رفتار مصرف کنندگان هزاره سوم

مصرف کنندگان هزاره سوم، آن گروه از مصرف کنندگان می­باشند که عموما بین ۱۶ تا ۳۴ سال دارند، تمایل زیادی به استفاده از فناوریهای نوین و همچنین رسانه های اجتماعی دارند و در آستانه ی ورود به بازار کار قرار دارند. تعامل آنها با برندها، مکانهایی که خرید می کنند  است و غذا می خورند، چگونه در مورد خرید تصمیم گیری می کنند و اینکه چه عواملی بر این تصمیم گیری تاثیر گذار است، کمتر مورد توجه واقع شده است.

تحقیقات گروه مشاوران بوستون نشان می دهد، اگرچه مصرف کنندگان نسل جدید عموماَ دیدگاه مثبتی در مورد خودشان دارند، اما مصرف کنندگان نسل قبل ( گروه سنی ۳۵ تا ۷۴ سال )  آنها را افرادی تنبل و لوس در نظر میگیرند. یکی از کلیشه هایی که در مورد مصرف کنندگان نسل جدید وجود دارد و پژوهش گروه مشاوران بوستون آن را تایید میکند، این است که این گروه از مصرف کنندگان هزاره علاقه و تسلط زیادی نسبت به فناوری و رسانه های اجتماعی دارند و آنها را به بخش جدایی ناپذیری از زندگی و کار خود تبدیل کرده اند.

علاوه بر این، درصد قابل توجهی از این گروه از مصرف کنندگان دارای چند ابزار الکترونیکی، مانند تلفن همراه هوشمند، لپ تاپ و تبلت هستند. به عنوان مثال، ۶۷ درصد از این گروه ها از مصرف کنندگان از تلفن همراه هوشمند استفاده می کنند، درحالی که این میزان در مصرف کنندگان نسل قبل از آنها تنها ۴۱ درصد است. هر دو گروه تقریباَ به یک اندازه از اینترنت استفاده میکنند، اما مصرف کنندگان نسل جدید، بسیار بیشتر از پدران و مادران خود از اینترنت برای انتقال و تجارب خود استفاده میکنند. و همچنین مصرف کنندگان هزاره بیشتر از مصرف کنندگان نسل قبل از خود از اینترنت برای ارزیابی کالاها و خدمات استفاده میکنند و جالب اینکه کمتر کتابها و مجلات چاپی میخوانند و حتی کمتر تلویزیون تماشا میکنند.

نگرش ها در رفتارهای منحصر به فرد
علاوه بر ارتباط نزدیکی این گروه از مصرف کنندگان با فناوری دارند، نگرش ها و رفتارهای منحصر به فردی نیز در آنها دیده میشود که به مرور برخی از آنها می پردازیم :

۱)       سرعت و راحتی برایشان بسیار مهم است.
مصرف کنندگان نسل جدید، عموماَ به دنبال لذت آنی هستند. آنها بر سرعت، آرامش و راحتی در تمامی کارهای روزمره خود تاکید زیادی دارند. به عنوان مثال آنها بیشتر از پدران و مادران خود به خرید مایحتاج روزمره خود از نزدیکترین فروشگاه به محل زندگی خود تمایل دارند. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از این گروه از مصرف کنندگان رستورانهایی را انتخاب می کنند که صرفاَ غذای آماده به مشتریان خود می دهند و جایی برای پذیرایی از آنها ندارند. برخی از آنها، حتی برای دادن کمک های مالی خود به مؤسسات خیریه از اینترنت و یا تلفن های همراه هوشمند استفاده می کنند.برای راضی نگه داشتن این گروه از مشتریان، شرکت های باید در مدلهای خدمات مشتریان خود تجدید نظر کنند. مصرف کنندگان هزاره زمان زیادی برای ارتباط با برندها ندارند!

۲)       به دوستان خود بیشتر از کارشناسان اعتماد دارند.
برای این گروه از مصرف کنندگان، مفهوم کارشناس کاملاَ متفاوت است. از نظر آنها، کارشناس کسی نیست که مدارک دانشگاهی و یا حرفه ای داشته باشد، بلکه کسی است که تجربه ی دست اولی از کالا و یا خدمت موردنظر آنها داشته باشند. به عبارت دیگر آنها اطلاعات و تجربیات دوستان و همسن و سالهای خود را به توصیه ها کارشناسان ترجیح میدهند. علاوه بر این، آنها ترجیح می دهند که از منابع مختلف – بخصوص منابعی به غیر از برندها- در مورد محصولات و خدمات موردنظر خود اطلاعات بدست آورند. به همین دلیل، آنها به مطالعه نظرات کاربران در مورد محصولات اهمیت زیادی می دهند.

۳)       روابط اجتماعی گسترده تری دارند.
اگرچه روابط بین فردی برای همه ی انسان ها در نسلهای مختلف مهم است، اما نسل جدید به کمک رسانه های اجتماعی با افراد بیشتری و به دفعات بیشتر با همسن و سالان و دوستان خود ارتباط برقرار میکنند. حدود نیمی از آنها (۴۶ درصد) بیش از ۲۰۰ دوست در فیس بوک دارند. همچنین، آنها از اینکه مطالبی را که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، مورد تایید دوستانشان قرار بگیر، احساس ارزشمندی میکنند.

۴)       به دنبال ساختن جهان بهتری هستند.
آنها بر این باورند که می توانند جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند و ارتباط جمعی و کار گروهی را لازمه ی آن می دانند. به جای کمک مالی به مؤسسات خیریه، محصولات سبز و یا تولیدات ارگانیک می خرند. علاوه بر این، مصرف کنندگان هزاره تمایل دارند برای حل مشکلات اجتماعی و زیست محیطی به کمپین های اینترنتی و غیر اینترنتی بپیوندند. این گروه از مصرف کنندگان برای شرکتهایی که دغدغه های اجتماعی و زیست محیطی دارند، احترام قائل هستند.

با توجه به مطالبی که گفته شد، برخی از برندها که مخاطبان اصلی آنها جوانان و نوجوانان هستند باید در مدل های کسب و کار و شیوه های بازاریابی خود تجدید نظر اساسی کنند. برخی دیگر از برندها، وضعیت به روزتری دارند و صرفاَ باید محتوای بازاریابی مرتبط تری ارائه دهند. برخی از برندها مانند نایک و سونی برای هر دو نسل محبوب هستند.

اما برخی دیگر مانند اپل و  تارگت در میان نسل جدید محبوبیت بیشتری دارند. مدیران شرکت ها که عمدتاَ به مصرف کنندگان هزاره تعلق ندارند باید در دیدگاه خود نسبت به این گروه از مصرف کنندگان حساس باشند؛ چرا که اگر نتوانند ویژگی ها و نیازهای این نسل از مصرف کنندگان را بشناسند، نمی توانند محصولات و خدماتی تولید کنند که برای آنها جذاب باشند.

برخی معتقدند که سالهای اوج مصرف کنندگان نسل جدید هنوز فرا نرسیده است و در نتیجه شرکت ها برای تولید محصولات مناسب زمان کافی در اختیار دارند. با وجود این، باید به این نکته توجه داشت که مصرف کنندگان هزاره هم اکنون در سالهای اوج مصرف خود قرار ندارند، اما تاثیر گذاری زیادی بر سایر افراد جامعه دارند.

منبع: توسعه مهندسی بازار

مطالب مشابه
چه مدت زمانی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنیم؟
دسترسی نیمی از مردم جهان به اینترنت تا سال ۲۰۱۷

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس