“نمونه گیری متناوب” در مشاهدات سازمان یافته

“نمونه گیری متناوب” در مشاهدات سازمان یافته

یکی از مزایای نمونه گیری زمانی این است که شما می­توانید تمرکز مشاهدات خود را تغییر دهید. تمرکز شما می تواند روی یکی از موارد زیر باشد:
– تمرکز بر روی برخی از افراد گروه مانند پسران در برابر دختران کلاس درس
– تمرکز بر روی رفتاری خاص مانند اینکه چه تعدادی از کودکان در حال ” یادگیری فعال” در   کلاس درس هستند و یا در فعالیت یادگیری خاصی درگیر می باشند.
– تمرکز بر روی مکان های مختلف مثلاَ اینکه در یک نمایشگاه نقاشی عمومی چند نفر از بازدیدکنندگان به یک تابلو نقاشی خاص بیش از سایر تابلوها توجه دارند و یا به نوع سبک نقاشی خاص بیشتر نگاه می کنند.

سؤالی که باقی می ماند این است که چگونه فاصله زمانی این روش را تعیین کینم؟ شما لازم است در ابتدا از فواصل زمانی کوتاه استفاده کنید (مثلاَ ثبت برای ۱۰ ثانیه هر ۳ دقیقه یکبار) و سپس تصمیم بگیرید که آیا فواصل زمانی کوتاهتر و یا بلند تر مورد نیاز است. اگر هدف مطالعه، بررسی تفاوت در پاسخ جنسیت های مختلف به سؤالات معلم است می توانید تمرکز مشاهده خود را از پسران به دختران و بالعکس تغییر دهید. توجه داشته باشید که لازم است منظور خود از پاسخ را به صورت رفتارهای خاص مشخص کنید (داوطلب شدن برای پاسخ به سؤالات، نشان دادن تمایل به پاسخ دادن، پیروی از دستورالعمل ها و قواعد). به خاطر اینکه کار کودکان در کلاس درس دارای یک توالی رشد است که در طول کلاس درس تکامل پیدا می کند، توجه به اینکه آیا این مراحل به خوبی در نمونه گیری مورد توجه واقع شده است، ضروری به نظر می رسد.

منبع: روش ها و فنون مشاهده در تحقیقات کیفی

مطالب مشابه

“نمونه گیری زمانی” در مشاهده سازمان یافته
“نمونه‌گیری معتبر” در مشاهدات سازمان‌یافته

نمونه گیری از رویدادها در مشاهده سازمان یافته چگونه است؟

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.