۵ اشتباه که در تحقیقات بازاریابی باید از آن‌ها پرهیز کرد

۵ اشتباه که در تحقیقات بازاریابی باید از آن‌ها پرهیز کرد

تحقیقات بازاریابی یکی از پایه‌های اساسی استراتژی شرکت‌های بزرگ است. دانستن هر چیز ممکن درباره محیط بازار تنها راه ورود و باقی ماندن در آن می‌باشد. همانند پختن کیک، یک تجارت موفق نیز به ترکیب موفقیت آمیز کلیه عناصر آن بستگی دارد.

جریان تحقیقات بازار یک فرآیند جامع بسیار دقیق می باشد که در آن چشم‌اندازهای سازمان نمایان شده و از فرصت‌های موجود پرده‌برداری می‌شود. نتایج به دست آمده بستگی به این خواهد داشت که تحقیقات شما برای کسب اطلاعات از تجارت با چه کیفیتی صورت گرفته باشد؛ بنابراین دانستن این که چه نباید بکنیم به اندازه دانستن این که چه باید بکنیم مهم و حیاتی می‌باشد.

برای به دست آوردن نتایج قابل اتکا در تحقیقات بازاریابی، باید از این ۵ اشتباه پرهیز کرد:

۱- تاکید بیش از حد بر روی کیفیت به جای کمیت
گرچه اطلاعات مفید و بینش خوبی را می‌توان از طریق مصاحبه با مشتریان به دست آورد، اما چنانچه داده‌های عددی و جداول در محاسبات در نظر گرفته نشوند؛ نقاط کوری در تحلیل‌ها وجود خواهند داشت. داده های کمّی قابلیت شناسایی روندهای بازار هدف را برای شما ایجاد می‌کند؛ موردی که نمی‌توان در مصاحبه‌های مشتریان آن را یافت.

۲- غافل شدن از رقابت
ممکن است بدیهی به نظر برسد؛ اما چنانچه شرکت‌ها متوجه نشوند که چگونه رقبا خود را در بازار متمایز می‌کنند به راحتی شکست می‌خورند. شما نیاز به درک جامعی از اینکه چگونه برندهای دیگر پیشنهادات خود را در بازاریابی و تولید ارائه می‌دهند؛ دارید. همچنین اطلاع از وعده‌های تجاری رقبا، عامل وفاداری مشتریانشان به آن‌ها را مشخص می کند و به شما اجازه می دهد استراتژی‌های خود را برای تحت الشعاع قرار دادن آن تعیین کنید.

۳- بی توجهی به ابزارهای تحقیق
استفاده از روش‌های سنتی در تحقیقات بازاریابی آسان خواهد بود. این روش‌ها برای دستیابی به نتایج قابل اتکا بسیار مناسب اند؛ اما ابزارهای دیگر بسیاری وجود دارند که به شما جهت ساختن یک خط مشی قوی برای تحقیق کمک می‌کنند به گونه ای که بتوان به نتایج معناداری دست یافت. امکانات دنیای تکنولوژی و موبایل، میزان دسترسی به افکار مشتریان را افزایش داده است. هر گزینه‌ی در دسترس می‌بایست به اندازه کافی برای یک تحقیق بازاریابی قوی بررسی شود.

۴- نزدیک کردن بیش از اندازه خود به تحقیق
تعصبات شخصی ممکن است هوش تجاری شما را خدشه دار کند. شما باید خود را خارج از تحقیق نگه دارید تا مطمئن شوید که یافته‌های شما قابل اتکا و معتبر هستند. بهتر است با میل خود در جهت وارد نمودن ایده‌های شخصیتان در نتایج تحقیق مبارزه کرده و اجازه دهید تا داده‌ها درباره خودشان سخن بگویند.

۵- تحلیل نادرست در تحقیقات بازاریابی
استفاده از کمک متخصصین حرفه‌ای لازم می‌باشد. سازمان‌های متخصص به کلیه مسائل مربوط به تحقیقات بازاریابی مسلط هستند و می‌توانند به شما جهت چارچوب دهی یافته‌هایتان از تحقیق کمک کنند. شما می خواهید بیشترین بازدهی را به ازای پولی که می پردازید به دست آورید، بنابراین باید با کارشناسانی حرفه‌ای سر و کار داشته باشید که به شما جهت دستیابی به اهدافتان کمک کنند.

مقابله با مشکلاتی که در تحقیقات بازاریابی وجود دارد، برای هر کسی دشوار است. دانستن آنچه کار می‌کند و آنچه کار نمی‌کند ساده نیست و کمک گرفتن از کارشناسان مربوطه به شما این اطمینان را می‌هد، که اشتباهی مرتکب نمی‌شوید که منجر به شکست شما شود.

منبع: marketresearch.com

مطالب مشابه:
پاورپوینت: محدودیت‌ها در تحقیقات بازاریابی
۵ چالش پیش روی بازاریابان امروز (قسمت اول)
۵ چالش پیش روی بازاریابان امروز (قسمت دوم)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.