نمونه‌گیری گروهی (خوشه‌ای)

نمونه‌گیری گروهی (خوشه‌ای)

در بعضی موارد، جامعه تحقیق در اصل در گروه هایی توزیع می شوند. برای سهولت می توان به جای جامعه از این گروه ها نمونه گیری کرد؛ مثلا در تحقیقات اجتماعی برای انتخاب نمونه ای از ساکنان یک شهر می توان از خانوارها نمونه گیری کرد،یا آن شهر را به چندین منطقه تقسیم کرد و از این مناطق بعضی را به عنوان تحقیق برگزید.

همچنین برای انتخاب نمونه ای از دانش آموزان یک شهر می توان این جامعه را به گروه هایی بر حسب آموزشگاه یا کلاس محل تحصیل تقسیم کرد. سپس از این گروه ها به یکی از روش های تصادفی یا منظم نمونه برداری کرد، یا آنکه در صورت لزوم این گروه ها را طبقه بندی کرد و روش طبقه بندی را به کار برد؛ مثلا در یک بررسی عمومی از فروشندگان می توان حوزه های مختلف از فروشندگان را تعریف کرد. سپس از میان آنها انتخاب نمود و در حوزه انتخاب شده با هر فروشنده مصاحبه کرد.

این روش از لحاظ  زمانی وهزینه ای مقرون به صرفه است، ولی خطای نمونه گیری در این روش بالاست. ممکن است در این روش قسمت های کاملی از جامعه نادیده گرفته شود، چون همیشه قسمت های مختلف در هم مخلوط نمی شوند و معمولا محقق در این روش به سراغ هر گروهی که برود، افرادی با خصوصیاتی مشابه در آن یافت می شوند.

منبع: کتاب تحقیقات بازاریابی نوین با نگرش مدیریتی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.