۱۰ تکنیک برای اینکه نمونه‌گیری بهتری داشته باشید

۱۰ تکنیک برای اینکه نمونه‌گیری بهتری داشته باشید

در مطلب پیش رو ۱۰ روش کاربردی برای اینکه نمونه‌گیری تحقیق خود را کاراتر کنید، ارائه می‌شود:

۱- هدف هوشمندانه‌ای داشته باشید: توصیه می‌شود هدفی را انتخاب کنید که هوشمندانه، مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی و دارای زمان معین باشد. به عنوان مثال، به جای عبارات مبهمی مانند “آگاهی از وضعیت برندمان” یا “فهمیدن اینکه مشتریان برند در مورد محصولات ما چه فکری می‌کنند”، هدف خود را شفاف‌ کنید: “چه کسانی محصولات ما را حداقل یک بار در هفته استفاده نموده و چرا برند ما را در بین رقبا انتخاب می‌کنند؟”

۲- مشخصات گروه هدف را تعریف کنید: زمانی که می‌خواهید مصاحبه شوندگان را انتخاب کنید دقیق باشید، مثلاً “استفاده از قهوه”، “خرید قهوه” و “مصرف قهوه” یکسان نیستند. فرق است بین کسی که از آسیاب قهوه در باغ خود استفاده می‌کند، کسی که قهوه را برای همسر خود می‌خرد و فردی که قهوه می‌نوشد.

۳- مشخص کنید که چه کسانی در گروه هدف شما قرار نمی‌گیرند: افراد را بدون دلیل از لیست نمونه‌ای خود خارج نکنید. در نظر گرفتن گروه‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا به سوالاتی نظیر این پاسخ دهید که: “چرا برخی افراد از این نوع کالا استفاده نمی‌کنند؟ و یا برخی دیگر از برند شما استفاده نمی‌کنند؟ چرا بعضی از مشتریان استفاده خود از محصول شما را افزایش می‌دهند و چرا برخی دیگر به برند شما وفادار نمی‌مانند؟

۴- به آرامی جلو بروید: شما می‌توانید در عرض یک یا چند ساعت، یک مطالعه آنلاین ترتیب دهید، اما با این کار تحقیق خود را محدود به کسانی می‌کنید که درطول این مدت آنلاین بوده‌اند.  بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که پروسه مطالعه خود را حداقل در طول یک هفته پیش ببرید. با این کار نمونه شما همه را دربرمی‌گیرد نه فقط کسانی که در زمان مشخصی آنلاین بوده اند.

۵- در محدوده هدف باقی بمانید: سرعت بالا کیفیت کار را به مخاطره می‌اندازد.  اگر از نمونه‌ محدودی استفاده می‌کنید زمان بیشتری را صرف کنید تا نمونه‌های کمتر در دسترس نمایان شوند. به طور مثال دستیابی به پاسخ‌دهندگان نوجوان مشکل‌تر است. باید منتظر این افراد بمانید. راه حل جایگزین این است که زمانی که به ۹۰ درصد گروه هدف خود نزدیک شدید، گروه ‌های نمونه‌ای را وزن دهی کنید. وزن‌ها باید کوچک باشند تا نتیجه با تورش مواجه نشود.

۶- از نمونه‌های بزرگ استفاده کنید: فرض کنید که ۴۳ درصد نمونه به محصول ۱ و ۳۰ درصد آن به محصول ۲ علاقه دارند. اگر ۱۰۰ پاسخ دهنده داشته باشید، نتایج شما ممکن است تورش دار باشند اما اگر اندازه نمونه ۴۰۰ باشد نتایج با احتمال بیشتری معنادار خواهند بود. مزیت دیگر نمونه‌های بزرگ این است که زیرگروه‌ها نیز بزرگتر خواهند بود و امکان مقایسه بهتر آن‌ها فراهم می‌شود.

۷- نمونه مبتنی بر نرخ بازدهی باشد: زمانی که می‌خواهید از افراد در نمونه خود دعوت به عمل آورید، تعداد نمونه‌ در گروه‌هایی که احتمال پاسخ‌دهی آن‌ها کمتر است را زیاد کنید. این مسئله شامل مردان، نوجوانان و افراد پردرآمد می‌شود.

۸- ملاک‌های نمونه‌گیری جدید را ابتدا تست کنید: افرادی که زیاد از محصول قهوه شما استفاده می‌ کنند کدامند؟ کسانی بیش از یک بار در هفته مصرف دارند یا آنانی که بیش از ۵ یا ۱۰ بار در هفته از برند شما استفاده می‌کنند؟ شما می‌خواهید مطمئن باشید که از گروه مشتریان وفادار به اندازه کافی در نمونه خود استفاده می‌کنید. برای این کار به پیش آزمون دست بزنید و سوالات را جهت رسیدن به گروه هدف مناسب تست کنید. از ۲ یا ۳ سوال جایگزین در پیش آزمون‌ها استفاده کنید.

۹- پیش‌زمینه‌های فکری خود را فراموش کنید: وقتی اهداف تحقیق مشخص شدند، روش تحقیق و روش نمونه‌گیری را انتخاب کنید که شما را به بهترین شکل به سمت نتیجه هدایت کنند.

۱۰-  خطاها را بپذیرید: خطاهای تحقیق در چه مرحله‌ای وارد می‌شوند؟ پروژه ممکن است به شکل نامناسبی اهداف را اجرا کند. سوالت تورش دار، چارچوب‌های نمونه‌ای ناقص، نمونه‌های بدون پاسخ، تحلیل ضعیف داده‌ها یا ارائه گزارش ضعیف از خطاهای رایج در تحقیق هستند. ممکن است هنگام انتقال داده‌ها به نرم‌افزار داده‌ای را جا بیندازید. آماده باشید که در هر زمانی از تحقیق که اشکالی احساس کردید آن را ریشه یابی و برطرف کرده تا منجر به مشکلات بیشتر نشود. این کار شامل همه‌ی مراحل تحقیق -و نه فقط نمونه‌گیری- می‌شود.

منبع: marketingresearch.org

مطالب مشابه:
انواع نمونه‌گیری در تحقیقات بازاریابی
روش‌های مصاحبه با نمونه‌ها در تحقیقات بازاریابی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.