فساد در فیفا و رونمایی از چالش‌ها و فرصت‌های جدید

فساد در فیفا و رونمایی از چالش‌ها و فرصت‌های جدید

تنها چند روز پس از انتخاب مجدد سپ بلاتر به عنوان رئیس فیفا، وی استعفای خود را از این سمت اعلام کرد. گرچه اسپانسرها از این خبر استقبال نمودند، مجادله و بحث بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد. در حالی که اعتماد عمومی به این فدراسیون بزرگ در پایین‌ترین درجه نسبت به هر زمان دیگری قرار دارد، محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین برندهای اسپانسرنیز خود را با مجموعه فسادهای آشکار شده در فیفا پیوند خورده‌ می‌بینند.

انتظار می‌رود که اسپانسرهای اصلی فیفا مانند آدیداس، کوکاکولا، ویزا و مک دونالد فشارهایی را از سوی مصرف‌کنندگان خود احساس کرده و از سوی برخی هواداران نیز تحریم شوند. خدشه‌ای که به علت حمایت مستقیم از فیفا، به اعتبار این برندها وارد می‌شود، کاملاً بدیهی و واضح خواهد بود و با توجه به صدمات وارده بعید است که این اسپانسرها همچنان پابرجا بمانند و این اصلی‌ترین چالشی است که اسپانسرها در حال حاضر با آن مواجه شده‌اند.

برندها ارزش خود را از احساس مثبتی که با مصرف‌کنندگان شریک می‌شوند، کسب می‌کنند. ورزشکاران، مسابقات، برندگان، بازندگان و هیجانات تولید شده همگی نقش کاتالیزور را برای بالا بردن ارزش برند ایفا می‌کنند. در زمان بروز چنین مسائلی مدیران ورزشی اغلب خود را کنار می‌کشند؛ اما با توجه به میلیاردها دلار درآمدی که از طریق لباس‌ها و تجهیزات ورزشی کسب می‌شود از اسپانسرها انتظار می‌رود که فقط کمپانی نباشند بلکه با انجام اصلاحات اساسی در پی استعفای بلاتر خود را نشان دهند. فرصت به وجود آمده دقیقاً همین است.

برای هرگونه اثر گذاری، اسپانسرهای فیفا باید بیش از هر زمان دیگری از خود شجاعت نشان دهند. آنان باید از جای خود برخاسته و علاوه بر نمایش کوشش و تعهد خود، در جایگاه درست این بازی قرار بگیرند. اولین چالش برای اسپانسرها این است که به انتخابات متعهد باشند و از کمیته‌های بازرسی که جهت شناسایی، بررسی و انتشار اسناد و جزئیات فساد در فیفا تشکیل شده، حمایت کنند. آن‌ها باید همچنین به شناخت و تحقیق عمومی درباره نامزدهای معتبر کمک نمایند. اسپانسرها باید به همراه رسانه‌ها و اعضای فدراسیون جهت تدوین یک خط مشی که مورد تایید و اعتماد عمومی باشد گام بردارند.

انجام هیچ یک از اقدامات ذکر شده آسان نخواهد بود و اسپانسرها نباید از فیفا انتظار داشته باشند که علی‌رغم صدماتی که دیده، اصلاحات را بپذیرد. با توجه به اینکه آن‌ها چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند، طبیعی است که با اصلاحات و چشم انداز مد نظر مقامات ناظر موافق نباشند. همچنین فیفا ممکن است با برندهای رقابتی که به عنوان جایگزین در نظر گرفته وارد مذاکره شود.

شجاعت و زیرکی؛ این‌ها فرصت‌هایی هستند که ممکن است هیچ زمان دیگری چون اکنون، برای طرفین این بازی ظهور نکنند.

منبع: ama.org

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس