چگونه با استفاده از تحقیقات بازاریابی کانال‌های توزیع را مشخص کنیم؟

چگونه با استفاده از تحقیقات بازاریابی کانال‌های توزیع را مشخص کنیم؟

کانال‌های توزیع یکی از جنبه‌های کلیدی تجارت شما هستند. تجارت شما چه کوچک باشد چه بزرگ، چه خرده فروش باشید چه عمده فروش باید مطمئن باشید که از کانال‌های توزیع مناسبی جهت رساندن محصول به دست مشتریان استفاده می‌کنید. در ادامه به عوامل اصلی که به کارفرمایان کمک می‌کند تا مناسب‌ترین کانال‌های توزیع تجارت خود را شناسایی کنند، اشاره می‌کنیم.

محصولات

ماهیت محصولات شما چیست و در چه گروهی قرار می‌گیرند؟  تولیدکنندگان باید کانال‌هایی از توزیع را انتخاب کنند که با ویژگی محصولات و نوع آن سازگار باشد.

مشتریان

کانال‌های توزیع می‌توانند دسترسی شما به مشتریان هدفتان را فراهم کنند و همچنین می‌تواند باعث دستیابی‌تان به انواع جدیدی از مشتریان شوند. به دنبال توزیع کنندگانی بگردید که محصولات مشابه شما را در دست دارند تا به این وسیله به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کرده و تجارت خود را رشد دهید.

دسترسی

محدوده‌ی دسترسی کانال‌های توزیع خود را مد نظر قرار دهید. اگر استراتژی کمپانی شما بر روی مشتریان داخلی متمرکز شده، توزیع‌کنندگان محلی می‌توانند اهداف شما را تامین کنند. اما اگر می‌خواهید تجارت خود را در سطح ملی توسعه دهید، باید شبکه‌ای از توزیع را انتخاب کنید که به شما اجازه دهد به بازارهای مورد نظر خود وارد شوید.

خدمات

بسته به اینکه چه نوعی از محصولات را ارائه می‌دهید، به توزیع‌کنندگانی احتیاج دارید که حداقل پیش زمینه ذهنی از تجارت شما داشته باشد. توزیع کنندگانی که هم اکنون کالایی از صنعت شما را در اختیار دارند می‌تواند به شناخت مشتریان از محصولات شما کمک کند. مطمئن شوید که خرده فروش محصولات شما از کارمندان آگاهی برخوردار است. اگر فکر می‌کنید که آن‌ها نمی‌توانند محصولات شما را به شکل درستی بفروشند بهتر است که روش‌های مستقیم فروش را انتخاب کنید.

کنترل

باید مطمئن شوید که به محصولات شما به میزان درخور آن توجه می‌شود. اگر توزیع کننده‌تان با رقبای شما نیز سر و کار دارد، سعی کنید تا توجهات بیشتری را به خود جلب کنید. باید همچنین کنترل کنید که آیا شبکه توزیع، خدمات و اطلاعات لازم را به مشتریان ارائه می‌کند یا خیر. در زمان فروش محصول، این فروشندگان یا توزیع کنندگان هستند که با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند بنابراین داشتن انتخاب صحیحی از شبکه توزیع کالا، برای تجارت شما مهم و حیاتی می‌باشد.

نتیجه

با پیشرفت روز افزون روش‌های توزیع کالاها و خدمات، خریداران نیز روش‌های سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر را برمی‌گزینند. بنابراین باید ببینید که آیا روش توزیع شما به خوبی خواسته‌های مشتریان را برآورده می‌سازد یا خیر. اگر بتوانید روش‌های سریع‌تر و بهتری را برای توزیع محصولات فراهم آورید، این برای شما یک مزیت رقابتی به حساب می‌آید.

با در نظر گرفتن همه‌ی عوامل ذکر شده مهم است که دقیقاً دنبال توزیع کنندگانی باشید که بتوانند همه‌ی نیازهای شما را برآورده سازند. جست‌وجوی اطلاعات ذکر شده ممکن است مشکل به نظر برسد، اما با انتخاب یک راه حل مناسب در صنعت تحقیقات بازار می‌توانید به همه‌ی این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

منبع: marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.