تحقیقات بازار کمّی چیست؟

تحقیقات بازار کمّی چیست؟

در فضای تجاری چالش برانگیز امروز، مدیران بایستی پیوسته راه‌های جدیدی برای بهبود عملکرد کمپانی خود در بازار و باقی ماندن در رقابت پیدا کنند. مدیران برای گسترش سهم بازاری خود و نتیجتاً افزایش سودشان باید در هر زمان به اجرای تاکتیک‌های جدیدی دست بزنند. آن‌ها این کار را با کسب اطلاعات پیوسته از بازار و تقاضا و نیازهای مشتریان انجام می‌دهند. مهم‌ترین ابزاری که برای کسب اطلاعات ذکر شده استفاده می‌شود، تحقیقات بازار کمّی نام دارد.

کاربرد تحقیقات بازار کمّی در چیست؟
۱- به جمع‌آوری داده‌های کمّی از محیط بازار کمک می‌کند.
۲- از داده‌های کمّی به عنوان مبنایی برای بهره‌گیری از ابزارهای بازاریابی مانند SWOT استفاده می‌کند.
۳- می‌تواند منجر به ابداعات جدید و بهبود کالاها و خدمات شود.
۴- به شناختن نیازها، خواسته‌ها و تقاضای مشتریان کمک می‌کند.
۵- کمپانی می‌تواند پاسخ همه سوالات خود را برای بهبود کالاها و خدمات به دست آورد.
۶- می‌تواند زمانی مورد استفاده قرار گیرد که تحقیقات بازار ثانویه از اعتبار کافی برخوردار نباشد بنابراین برای اخذ تصمیم به داده‌های اصلی نیاز است.

همانطور که از نامش پیداست، تحقیقات بازار کمّی، تحلیل‌هایی از داده‌های نمونه‌ای کمّی را در بر می‌گیرد. تحقیقات بازار کمّی بیشتر بر روی مشتریان تمرکز می‌کند و شامل نمونه‌گیری و پرسشنامه می‌شود. طرح سوالات به شناخت نظرات مخاطبان هدف کمک می‌کند. تحقیقات بازار، آمار و اطلاعاتی در اختیار مدیران قرار می‌دهد که با استفاده از آن، کالاها و خدمات خود را بهبود دهند. یکی از قواعد اصلی کسب موفقیت در پژوهش و پرسشنامه‌ها تعیین میزان مناسبی از جمعیت نمونه‌ای است که بخشی از بازار هدف شما را در برمی‌گیرد. انتخاب یک نمونه حجیم از مشتریان فعلی و بالقوه می‌تواند دید عمیقی از رفتار آن‌ها در قبال ارائه کالاها و خدمات، فراهم کند. همچنین برای استفاده کاراتر از تحقیقات نمونه‌ای، باید این تحقیقات به طور مستمر تکرار شود.

بر پایه‌ی اطلاعات کسب شده از تحقیقات بازار کمّی، شما قادر خواهید بود تا استرتژی‌های مختلفی جهت بهبود کیفیت کالاها و خدمات خود طرح ریزی کنید. بعد از اجرای این استراتژی‌ها در یک دوره‌ی زمانی، باید دست به مطالعه و نمونه‌گیری مجدد بزنید. تحقیقات بازار دوم نشان می‌دهد که آیا اجرای استراتژی‌های اخیر موثر واقع شده‌اند یا خیر. برای اینکه به نتایج مناسب در تحقیق دوم دست یابیم، برخی از سوالات استفاده شده در تحقیق اول باید تکرار شوند. به این وسیله مدیران می‌توانند نتایج تحقیقات را با هم مقایسه کنند. تحقیقات بازار کمّی می‌تواند چارچوب‌های زمانی مختلفی به خود بگیرد. مدت زمان پژوهش عموماً بستگی به حجم نمونه انتخابی دارد.

تحقیقات بازار کمّی همچنین اطلاعاتی از رقبای شما در بازار در اختیارتان قرار می‌دهد. ممکن است به این تحقیقات به چشم یک فرآیند هزینه‌بر نگاه شود، اما در واقع تحقیقات بازار یک سرمایه‌گذاری برای توسعه کمپانی به شمار می‌رود که تصویر دقیقی از بازار در اختیار مدیران قرار می‌دهد. تحقیقات بازار کمّی تنها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که سوالات به‌جا و درستی در پرسشنامه‌های خود مطرح کنید. شرکت‌ها زمانی از تحقیقات بازار کمّی استفاده می‌کنند که بخواهند برای توسعه و پیشرفت خود، برنامه‌ریزی بازاریابی یا استراتژی بازاریابی طرح کنند. همچنین انجام تحلیل‌های SWOT، برندینگ و طرح استراتژی‌های قیمتی و استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی از دیگر کابردهای تحقیقات بازار کمّی هستند.

قبل از انجام تحقیقات بازار کمّی، بیشتر شرکت‌ها با تحقیقات بازار ثانویه کار خود را شروع می‌کنند. این تحقیقات با استفاده از داده‌هایی که هم‌اکنون در دسترس هستند، انجام می‌گیرد. بنابراین مدیران در جریان قرار می‌گیرند که چه کارهایی انجام شده و چه چیزهایی باید کشف شوند.

منبع: marketing91.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.