پیامک‌های تبلیغاتی و نقض آشکار حریم خصوصی مشترکین

پیامک‌های تبلیغاتی و نقض آشکار حریم خصوصی مشترکین

اغلب ما همه روزه با انبوهی از پیامک‌های تبلیغاتی بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود مواجه می‌شویم. این پیام‌ها در حالی در ساعات مختلف شبانه روز و بدون اجازه، به شماره‌های تلفن همراه ارسال می‌شود که بر اساس دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی، ارسال پیام‌های تبلیغاتی فقط با کسب رضایت قبلی از مشترکین مجاز می‌باشد. این دستورالعمل در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ به تمامی اپراتورهای تلفن همراه در کشور ابلاغ شد.

اگرچه اپراتورها راه‌هایی را جهت انصراف از دریافت پیام‌های تبلیغاتی برای مشترکین خود در نظر گرفته‌اند اما در مواردی نیز با وجود اجرای کد و دستور مربوطه،  دریافت اینگونه پیام‌ها به طور کامل متوقف نمی‌شود و یا همزمان با لغو دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، پیام‌هایی که مشترکان مایل به دریافت آن‌ها بوده‌اند، نیز متوقف می‌شوند و سبب بروز مشکلات دیگری می‌گردد. به طور مثال پیامک‌های از طرف بانک، دانشگاه یا انجمن و سامانه‌ی خاصی که مشترک قبلاً در آن‌ها ثبت نام کرده است.

تعداد زیاد و روزافزون پیام‌های تبلیغاتی موبایلی به حدی است که زمانی که مشترکین صندوق پیام گوشی خود را باز می‌کنند می‌بایست در بین انبوه پیام‌های تبلیغاتی به دنبال پیغام‌های شخصی خود بگردند! دریافت پیام‌های گاه و بیگاه و بی‌اجازه، مزاحمت‌هایی را برای مشترکین تلفن همراه ایجاد کرده که مصداق بارز عدم رعایت حقوق شخصی افراد است؛ زیرا همان‌گونه که اشاره شد اپراتورهای تلفن همراه حق ندارند بدون اجازه، شماره مشترکین خود را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار دهند و این کار باید با رضایت قبلی مشتریان صورت گیرد. با ظهور شبکه‌های پیام رسان در تلفن‌های هوشمند امکان ارسال و دریافت پیام و همچنین تماس‌های صوتی و تصویری به صورت رایگان برای مشترکین فراهم شده و درآمد اپراتورهای تلفن همراه از این طریق کاهش یافته است. اپراتورهای تلفن همراه نیز به همین بهانه و با زیر پا گذاشتن قانون سعی در جبران کسری درآمد خود از طریق پیامک‌های انبوه تبلیغاتی دارند.

علاوه بر ایجاد مزاحمت و سلب آسایش، گاهاً محتواهای این پیام‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شود که هزینه‌های ناخواسته‌ای را بر مخاطبان تحمیل می‌کند.
“شارژ رایگان. کارت شارژ ۱۰۰۰۰ ریالی رایگان. فقط امروز بدون قرعه کشی. عضویت و دریافت کد شارژ با ارسال ۹٫ قیمت ۱۲۰ت.”
در پیام بالا که به عنوان نمونه آورده شده است، هزینه استفاده از سرویس که برای هر پیام روزانه ۱۲۰ تومان است، به طور واضح بیان نشده و مخاطبانی که آگاهی کامل از سیستم و نحوه کارکرد پیامک‌های تبلیغاتی ندارند، به طور ناخواسته به این هزینه‌ها تن می‌دهند.

واضح است که ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی تحت سیستم فعلی حریم شخصی افراد را نقض کرده و علاوه بر زیر پا گذاشتن قانون و اخلاق تبلیغات، در مواردی هزینه‌های ناخواسته‌ای را نیز بر مشترکین تحمیل می‌کند. بنابراین لازم است که این مسئله به طور جدی توسط مسئولین پیگیری شده و ضمانت‌های اجرایی لازم برای حفظ حقوق و حریم شخصی کاربران در نظر گرفته شود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس