شبکه نمایش خانگی و تبلیغاتی که به مخاطبان تحمیل می‌شود

شبکه نمایش خانگی و تبلیغاتی که به مخاطبان تحمیل می‌شود

چند سالی می‌شود که با فراگیر شدن استفاده از کامپیوترهای شخصی و همچنین دستگاه‌های DVD Player، بازار تولیدات شبکه نمایش خانگی رونق گرفته. در حال حاضر بسیاری از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان به تولید محصولات مختص به این رسانه گرایش پیدا کرده‌اند. همچنین برخی از سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی که برای اکران عمومی ساخته می‌شوند، پس از اتمام دوره نمایش، در رسانه خانگی بازنشر می‌شوند.

همزمان با افزایش مخاطبان رسانه خانگی، تبلیغات بازرگانی و تجاری به سمت این شبکه سرازیر شده و طبیعتاً موسسات تولیدی نیز از این منبع درآمدی صرف نظر نکرده و انواع آگهی‌های تبلیغاتی را به شکل‌های گوناگون(چاپی، زیرنویس یا تیزر)، همراه با محصولات خود عرضه می‌کنند. در چند سال اخیر شکل نمایش ویدئویی آگهی‌های تبلیغاتی به گونه‌ای است که مخاطبان مکرراً با تیزرهای تبلیغاتی در در ابتدا و اواسط فیلم‌ها مواجه می‌شوند. این بخش از آگهی‌ها به نحوی به وسیله نرم‌افزار قفل می‌شوند که امکان رد کردن آن‌ها توسط دستگاه‌های پخش DVD وجود ندارد و به عبارتی تبلیغ را به زور به خورد تماشاچی می‌دهند.

اصولاً مشتریانی که اقدام به خرید محصولات شبکه نمایش خانگی می‌کنند حق دارند که فیلم‌های خریداری شده را در زمان دلخواه و مورد نظر خود به شکلی که دوست دارند ببینند و با توجه به اینگه در ازای استفاده از محصول پول پرداخت می‌کنند این یک حق کاملاً طبیعی و به جا برای آن‌ها به حساب می‌آید. اما متاسفانه آگهی‌دهندگان و موسسه‌های توزیع محصولات رسانه خانگی، اهمیتی به حریم و اختیار مخاطبان نداده و تماشای تبلیغات را به شکل کاملاً اجباری بر آن‌ها تحمیل ‌می‌کنند.

اینکه اساساً به کار گیری این نوع تبلیغات تا چه حد موفق بوده و آیا آگهی‌های تحمیلی در بلند مدت باعث کاهش اقبال مخاطبان به خرید محصولات رسانه خانگی و روی آوردن آن‌ها به دانلود و کپی‌های غیر مجاز می‌شود یا خیر مسئله‌ای است که باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد، اما موضوعی که اینجا مورد بحث است این است که آیا فروشندگان حق دارند به ازای دریافت پول از مشتری به آن‌ها تبلیغ نمایش دهند؟

با بررسی نمونه فیلم‌های خارجی که مختص رسانه خانگی عرضه می‌شوند متوجه می‌شویم که آن‌ها یا آگهی ندارند یا تبلیغاتشان در منو گنجانده شده و تماشای آن کاملاً اختیاری می‌باشد از طرف دیگر، غالباً روال بر این است که کسب‌وکارهایی که از محل تبلیغات یا اسپانسر کسب درآمد می‌کنند محصولات خود را به صورت رایگان در دسترس استفاده عمومی قرار داده تا مخاطبان بیشتری جذب کنند و درآمدهای تبلیغاتیشان نیز از این طریق بیشتر شود، نه اینکه پول محصول را از مشتری دریافت کرده و با گرفتن اختیار نحوه استفاده محصول از او، و نمایش اجباری تبلیغات به آنان باعث آزردگی و فرار مشتریان خود شوند!

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس