سرنوشت کافه بازار در دوران پساتحریم چگونه خواهد بود؟

سرنوشت کافه بازار در دوران پساتحریم چگونه خواهد بود؟

بازار یا کافه بازار نامی آشنا برای کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی به حساب می‌آید. برنامه‌ای که در اوج دوران تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و زمانی که گوگل و اپل، دسترسی به اپ‌استورهای خود را برای کاربران ایرانی مسدود کرده بودند خود را به عنوان یک فروشگاه اپلیکیشن داخلی معرفی کرد و در مدت کوتاهی توانست در میان کاربران ایرانی جا باز کرده و با رشد چشمگیری مورد استفاده قرار گیرد.

 اصلی‌ترین عامل موفقیت کافه بازار را می‌توان نداشتن رقیب خارجی به دلیل شرایط تحریم عنوان کرد. عاملی که باعث شده تا کاربران به دلیل عدم دسترسی به فروشگاه‌های اصلی اپلیکیشن به نمونه داخلی آن روی آورند. البته عوامل دیگری نظیر رابط کاربری راحت (به دلیل استفاده از زبان فارسی)، و دسترسی  بهتر و آسان‌تر توسعه‌دهندگان ایرانی به کاربران داخلی را نیز در موفقیت این برنامه بایستی مد نظر قرار داد.

 مدتی است که در پی به دست آمدن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱، زمزمه‌ی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی یکی پس از دیگری به گوش می‌رسد.حال سوال اینجاست که چنانچه محدودیت استفاده‌ی شهروندان ایرانی از فروشگاه‌های اصلی اپلیکیشن در جهان نیز برطرف شود، این امر چه تاثیری بر جایگاه نمونه مطرح‌ داخلی یعنی کافه بازار خواهد داشت؟ کافه بازار که تا کنون به لطف تحریم‌ها و به صورت انحصاری بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل چیره شده بود، از این پس ممکن است خود را در عرصه رقابت با مارکت‌های خارجی بیابد. از یک طرف کاربران و مشتریان به فروشگاه‌های بین‌المللی اپلیکیشن دسترسی پیدا کرده  و از طرف دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایلی نیز در بازارهای جهانی را به روی خود گشوده می‌بینند.

آیا توسعه‌دهندگان داخلی اپلیکیشن، کوچ به بازارهای جهانی و معرفی خود به کاربران بین‌المللی را انتخاب می‌کنند و یا اینکه ترجیح می‌دهند در بازار محلی باقی مانده و فقط به مشتریان بومی خود دسترسی داشته باشند؟ باقی ماندن در یک مارکت ایرانی مانند کافه بازار چه مزیتی برای توسعه‌دهندگان داخلی خواهد داشت؟ برای کاربران چطور؟ با توجه به اینکه طبق آمار،  بیشترین حجم ترافیک استفاده از کافه بازار مربوط به دریافت برنامه‌های خارجی می‌باشد؛ پس از رفع محدودیت‌ها، استفاده از اپ استورهای مطرح خارجی به جای کافه بازار برای دریافت اینگونه برنامه‌ها دور از ذهن نخواهد بود. با این کار ممکن است حجم وسیعی از مصرف پهنای باند اینترنت ایران که امروزه در اختیار کافه بازار است، با استفاده‌ از اپ استورهای خارجی جایگزین شود. گفتنی است که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از مصرف پهنای باند اینترنت کشور متعلق به برنامه کافه بازار است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که مدیران کافه بازار برای نگه داشتن کاربران خود در دوران پساتحریم چه تمهیداتی اندیشیده‌اند. آیا فرصتی که در پی ایجاد تحریم‌ها در اختیار این فروشگاه اپلیکیشن ایرانی قرار گرفته بود با برداشته شدن تحریم‌ها از دست خواهد رفت یا اینکه این برنامه بر مزیت‌های بومی خود تاکید داشته و با حفظ و توسعه کاربرانش باز هم چالش‌ها را تبدیل به فرصت خواهد کرد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس