تحقیقات بازار کیفی چیست؟

تحقیقات بازار کیفی چیست؟

در مطلب پیشین مفهوم تحقیقات بازار کمّی و کاربرد آن در فضای تجاری را توضیح دادیم. در این مطلب به معرفی تحقیقات بازار کیفی و کاربرد آن در شرایط واقعی می‌پردازیم. به طور عمومی، تحقیقات بازار کمّی، به شناخت و درک ما از مخاطبان هدف و همچنین پیش‌بینی رفتار آن‌ها زمانی که مقاصد بازاریابی خود را دنبال می‌کنیم کمک می‌کند.

تحقیقات کیفی از علوم اجتماعی و رفتاری همانند جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و روانشناسی سرچشمه می‌گیرد. تحقیقات بازار کیفی به طور عمده مصاحبه با افراد و گروه‌ها را در بر می‌گیرد. هدف عمدۀ تحقیقات کیفی، بدست آوردن اطلاعات عمیق و درونی دربارۀ رفتارهای انسانی و دلایل حاکم بر این رفتارها است. یک تحقیق کیفی بیشتر به دنبال چرایی تصمیمات و اعمال انسان‌ها است تا اینکه بداند چگونه، کجا و چطور و چه زمانی تصمیم گرفته‌شده‌است. در تحقیقات بازار کیفی محقق زبان بدن افراد و رفتار وی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

در انجام مطالعات کیفی روش قطعی و صریحی وجود ندارد. در این نوع مطالعات عموماً پاسخ دهندگان را آزاد می‌گذارند تا درباره‌ی تمایلات و اولویت‌های خود صحبت کنند. تحقیقات کیفی از انعطاف پذیری بالایی در روش مطالعه برخوردارند. سوالاتی که در مراحل مختلف از پاسخ دهندگان پرسیده می‌شود ممکن است به جواب‌های آنان به سوالات قبلی بستگی داشته باشد. البته سوالات همگی در راستای هدف و چشم انداز اصلی تحقیق در نظر گرفته می‌شوند اما در طول مصاحبه ممکن است دچار اصلاحات و اضافات نیز بشوند. فرمت داده‌ها در تحقیقات کیفی می‌تواند به صورت متن، فایل‌های صوتی، ویدئویی و انتخاب گزینه باشد. تحقیقات کیفی معمولاً برای ساخت و تفسیر فرضیه‌ها استفاده می‌شوند.

رایج‌ترین روش‌های تحقیقات بازار کیفی عبارت اند از:

مشاهده: تحقیقات کیفی در ساده‌ترین شکل خود می‌تواند فرم مشاهده به خود بگیرد. در این روش محقق به سادگی به مشاهده موضوع مورد تحقیق می‌پردازد. این روش بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که محقق بخواهد پدیده‌ای را در محیط طبیعی مورد آزمون قرار دهد یا اینکه رفتارهایی را در زمانی که به طور طبیعی در حال وقوع هستند، مطالعه نماید. به هنگام به کار گیری این روش محقق باید دقت نماید که تعصبات شخصی خود را در مشاهدات دخیل ننماید.

مصاحبه‌های عمقی: در بعضی موارد، تحقیقات بازار کیفی از طریق مصاحبه انجام می‌گیرد. این کار می‌تواند به شکل گوش فرا دادن به کسی که واقعه‌ای از گذشته را تعریف می‌کند، انجام شود مثل تجربه‌های مربوط به دوران جنگ یا وقایع دیگر. زمانی که تحقیقات کیفی فرم مصاحبه به خود می‌گیرد، مصاحبه کننده سوالات باز را مطرح می‌کند و پاسخ‌های دریافتی را ضبط و ثبت می‌نماید.

گروه‌های کانون: برای کاهش دادن ریسک تورش‌های تحقیق، نوعی از تحقیقات کیفی با نام “گروه‌های کانون” مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گروه‌های کانون، افراد مختلفی در ارتباط با موضوع خاصی مورد نظر سنجی قرار می‌گیرند. این روش می‌تواند برای کشف اینکه مردم درباره‌ی یک محصول یا آگهی چگونه فکر می‌کنند، استفاده شود. ریسک احتمالی این روش، ایجاد تورش در هنگام انتخاب اعضای گروه مصاحبه می‌باشد.

منبع:
marketing91.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.