مصاحبه‌های گروه کانون

مصاحبه‌های گروه کانون

در مطلب پیشین به معرفی تحقیقات بازار کیفی پرداختیم و از مصاحبه‌های گروه کانون به عنوان یکی از روش‌های مورد استفاده در تحقیقات کیفی نام بردیم. در این مطلب به توضیح در مورد مصاحبه‌های گروه کانون خواهیم پرداخت.

مصاحبه‌ گروه کانون یکی از متداول‌ترین روش‌های به کار گرفته شده در تحقیقات بازاریابی می‌باشد. این روش شامل مصاحبه‌هایی بدون ساختار است که فرد آموزش دیده‌ای همزمان بین گروه کوچکی از پاسخ دهندگان انجام می‌دهد. با وجود اینکه موضوعات مورد بحث یا راهنمای مصاحبه از قبل تعیین می‌شود، اهمیت این روش در انعطاف پذیری و کشف نکات غیرمنتظره حاصل از بحث‌های آزاد گروهی نهفته است.

ویژگی‌های گروه کانون

اندازه: ۸-۱۲ نفر
ترکیب: متجانس، از آشنایان نباشند، فقط یک بار در سال از آن‌ها استفاده شود و با مسئله آشنا باشند.
محل فیزیکی: غیر رسمی و آرام
مدت زمان جلسه: ۱ تا ۳ ساعت
ضبط مذاکرات: صوت و تصویر

مصاحبه‌ی گروه کانون توسط یک رئیس جلسه هدایت می‌شود. رئیس جلسه تلاش می‌کند تا از سه مرحله در طی مصاحبه گذر کند:
۱- برقرار کردن رابطه دوستانه با گروه، ساختاربندی قواعد تعامل گروهی وتعیین اهداف
۲- مطرح کردن سوالات و برانگیختن بحث در حوزه مربوطه
۳- تلخیص پاسخ‌های گروه و تجزیه و تحلیل

مصاحبه‌های گروه کانون را می‌توان در این موارد به کار بست:
– مطالعات نیازهای بنیادی جهت خلق ایده‌ی محصول
– مطالعات تعیین موقعیت محصول
– تحقیقات تبلیغات و ارتباطات
– تعیین واژگان مصرف‌کنندگان به عنوان یک گام اولیه در تدوین پرسشنامه
– تعیین نگرش‌ها و رفتارها

منابع:
کتاب تحقیقات بازاریابی نوین با نگرش مدیریتی
کتاب تحقیق بازاریابی سنجش و روش

 

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.