چگونه از تحقیقات بازاریابی برای بهبود رابطه با مشتریان استفاده کنیم؟

چگونه  از تحقیقات بازاریابی برای بهبود رابطه با مشتریان استفاده کنیم؟

مشتریان چقدر از شما رضایت خاطر دارند؟ یافتن پاسخ این سوال برای حیات بلندمدت هر کسب‌وکار بسیار مهم می‌باشد. قدرت نگهداری مشتریان به طور چشمگیری هزینه‌ها را کاهش و سود تجارت را افزایش می‌دهد، اما کسب اطمینان از رضایت خاطر مشتریان و احساس مثبت آن‌ها برای بسیاری از کمپانی‌ها چالش بزرگی به حساب می‌آید. خوشبختانه تحقیقات بازار راهکارهای استراتژیکی را برای بهبود ارتباط با مشتریان و افزایش وفاداری آنان ارائه می‌دهد. با تحلیل داده‌های موجود در بازار هدفتان می‌توانید مشتریان بالقوه خود را مشخص کرده و بفهمید چه عواملی در رفتار مصرفی و خرید آن‌ها نقش دارند و کدام استراتژی‌های بازاریابی بیشتر آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برداشتن گام‌های زیر به هنگام استفاده از تحقیقات بازاریابی جهت بهبود رابطه با مشتریان ضروری می‌باشد:

مشتریان هدف خود را بشناسید

برای اینکه بتوانید توقعات مشتریان خود را برآوده سازید باید بدانید که آن‌ها که هستند و در کالاها و خدمات دنبال چه چیزی می‌گردند؟ تحقیقات بازار می‌تواند تصویر دقیقی از مشتریان به شما ارائه بدهد. این تصویر شامل اطلاعات جمعیت‌شناسی آنان مانند جنسیت، سن، اشتغال و وضعیت اقتصادی می‌باشد. به علاوه، تحقیقات بازار می‌تواند با دقت مشخص کند که مشتریان شما چه چیزهایی نیاز دارند و چه چیزهایی می‌خواهند. از کجا و چگونه خرید می‌کنند، چقدر مایلند بپردازند و چه عواملی بر تصمیمات خرید آن‌ها اثر می‌گذارد. با استفاده از این دانش شما می‌توانید کالاها و خدمات خود را بر اساس ترجیحات مشتریان سازماندهی کرده و آن‌ها را ترغیب کنید تا به سمت شما بازگردند.

 رقبای خود را ارزیابی کنید

از طریق تحلیل رقابت قادر خواهید بود تا مهم‌ترین فرصت‌های موجود در صنعت را شناسایی کرده و رقیبان را پشت سر بگذارید. تحقیقات بازار تحلیل‌های کارشناسانه‌ای فراهم می‌آورد که از طریق آن می‌توان به بسیاری از سوالات اساسی مربوط به تجارت پاسخ داد. سوالاتی نظیر:

  •  بازیگردانان اصلی این صنعت چه کسانی هستند؟
  • مشتریان چه چیزهایی را در ارتباط با زقبای شما دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند؟
  • کدام استراتژی‌های بازاریابی در این شرایط از بیشترین کارایی برخوردارند؟

گزارش‌های تحقیقات بازاری که به صورت عمومی منتشر می‌شوند، چشم‌اندازی از صنعت را در اختیار شما قرار می‌دهند اما در عین حال برای دریافت اطلاعات و جزئیات  بیشتر می‌توانید از تحقیقات اختصاصی و سفارشی استفاده نمایید. به طور مثال گروه‌های کانون، مصاحبه، مشاهده و نظرسنجی کمک می‌کنند تا انتظارات مشتریان شما و روند تغییرات آن‌ها در طول زمان روشن شوند.

رضایت مشتریان را از طریق کانال‌های مختلف تامین نمایید

بعد از اینکه مشتریان هدف، و وضعیت کلی بازار را بررسی کردید، از داده‌های موجود برای تحلیل و ارزیابی کیفیت ارتباط با مشتریانتان استفاده کنید. برای اینکار روش‌های مختلفی را که از طریق آن‌ها می‌توان رضایت مشتریان را تامین کرد، در نظر بگیرید.  به طور مثال آیا مشتریان می‌توانند به راحتی چیزهایی که می‌خواهند را در وبسایت شما پیدا کنند؟ آیا آن‌ها قادرند تا مشکلات و سوالات خود در مورد محصولات را از طریق تلفن و ایمیل به راحتی مطرح و رفع نمایند؟

جمع‌‌آوری داده‌های مورد نظر از طریق رسانه‌های اجتماعی و نظرسنجی‌های آنلاین و ایمیلی امکان پذیر می‌باشد. تحقیقات بازار نیز کمک می‌کند تا از شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای تحلیل این داده‌ها استفاده نمایید.

نواحی بهبود پذیر را مشخص کنید

وقتی که مشخص شد مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر مشتریانتان کدامند، از این اطلاعات جهت تمرکز بر روی استراتژی‌هایی که بیشترین اثربخشی را دارند استفاده کنید. به طور مثال اگر مشتریان شما عموماً سالمند هستند، چاپ آگهی در روزنامه‌ها می‌تواند از گذاشتن بنر تبلیغاتی در یوتیوب موثرتر باشد. این قبیل تغییرات تاکتیکی کمک می‌کنند تا مشتریان بهتر با شما ارتباط برقرار کرده و استراتژی‌های بازاریابی شما در بلندمدت از کارایی بیشتری برخوردار شوند.

استراتژی‌های خود را طول زمان مجدداً تعریف کنید

استراتژی‌هایی که بر مبنای اطلاعات به دست آمده از تحقیقات بازار وضع می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا شانس خود را برای حفظ مشتریانتان بالا برده و از منافع قابل توجه داشتن مشتریان وفادار و تبلیغات دهان به دهان بین آن‌ها بهره‌مند شوید.

منبع: marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.