با برداشتن این ۷ گام، بازار هدف خود را پیدا کنید

با برداشتن این ۷ گام، بازار هدف خود را پیدا کنید

پیدا کردن بازار هدف با انتخاب کردن بازار هدف متفاوت است.  اگر شما یک گرگ باشید نمی‌توانید به همسایه‌های خود سیب بفروشید؛ زیرا همسایه‌های شما که همان گرگ‌ها هستند، سیب نمی‌خورند و نمی‌شود آن‌ها را مجبور کرد که سیب بخورند. بنابراین شما نمی‌توانید بازار هدف خود را انتخاب کنید، بلکه باید آن‌ را پیدا کنید.

در مثال ذکر شده، اگر شما فروشنده‌ی سیب باشید، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چه افرادی سیب دوست دارند؟ بسیاری از کمپانی‌ها به دلیل عدم جست‌وجو برای بازار هدفشان ورشکست می‌شوند. آن‌ها تصور می‌کنند که محصولشان نوآورانه است و جواب می‌دهد؛ درحالی که قبل از فروش محصولات بایستی حتماً بازار را مورد مطالعه قرار داد.

برداشتن گام‌های زیر به شما در راستای یافتن بازار هدف جدیدتان کمک می‌کند:

[vip-members]

۱- حوزه یا بخش خود را تعریف کنید
هدف‌گذاری همیشه بعد از بخش‌بندی می‌آید. انواع مختلفی از بخش‌بندی وجود دارد نظیر بخش‌بندی‌های جغرافیایی، جمعیت‌شناسی، روانشناختی و… .بنابراین در گام اول باید مشخص کنید که کدام فرم از بخش‌بندی برای شما کاربردی می‌باشد.

۲- تصویری از مشتریان ایده‌آل خود ترسیم کنید
اگر بخش‌بندی شما جمعیت‌شناسی است و می‌خواهید مشتریانی ثروتمند داشته باشید، این همان تصویر مشتری ایده‌آل شما خواهد بود. نوع محصولات به شما کمک می‌کند تا تصویر بهینه‌ای از مشتریان ایده‌آل خود ترسیم نموده و پس از آن بازار هدف را پیدا کنید.

۳- داده‌های ثانویه را جمع‌آوری کنید
زمانی که به بخش‌بندی مورد نظر و تصویرتان از مشتری ایده‌آل رسیدید، می‌توانید از مجلات تجاری یا انتشارات دولتی جهت یافتن بهترین نواحی که ویژگی‌های مورد نظر شما را دارند استفاده کنید.

۴- به انجام تحقیقات بازار دست بزنید
زمانی که داده‌های ثانویه جمع‌آوری شد، ضروری است که تحقیقات اولیه‌ای را قبل از عرضه محصول به بازار انجام دهید. در کنار داده‌های ثانویه جمع‌آوری داده‌های اولیه از طریق تحقیقات بازار به شما کمک می‌کنند تا بینش عمیق‌تری از بازار هدفتان به دست آورده و بفهمید که آیا بازار هدف درستی انتخاب کرده‌اید یا خیر.

۵- بازخوردها را بپذیرید
حتی زمانی که فکر می‌کنید بازار هدف خود را به درستی انتخاب نمودید بازخوردها را پذیرفته و خود را نسبت به تغییرات بازار وفق دهید. با این کار در رابطه با شرایط بازار با اطمینان بیشتری رفتار کرده و فروش بهتری خواهید داشت.

۶- برای ورود به بازار هدف جدید، استراتژی داشته باشید
زمانی که می‌خواهید به بازار جدیدی واردی شوید، حتماً یک استراتژی بازاریابی مناسب نیز در پیش بگیرید چرا که اگر محصول خود را به شیوه‌ی درستی معرفی و عرضه نکنید نقشه‌ی شما برای در اختیار گرفتن بازار هدف جدید ممکن است با شکست مواجه شود.

۷- برای خود استراتژی خروج تعریف کنید
قبل از ورود به بازار جدید باید برای خروج به موقع از آن بازار نیز استراتژی داشته باشید. زمانی که به یک بازار وارد می‌شوید و فکر می‌کنید می‌توانید محصولات خود را در آن بفروشید اما این اتفاق نمی‌افتد چه می‌کنید؟ استراتژی شما برای خروج از این بازار چیست؟ باید بدانید که ورود به یک بازار جدید یک عمل پرریسک است و باید جوانب منفی آن را نیز مد نظر قرار داد.

منبع: marketing91.com

[/vip-members]

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.