بازاریابی افقی و نقش آن در افزایش سود شرکت‌ها

بازاریابی افقی و نقش آن در افزایش سود شرکت‌ها

با توجه به شرایط کنونی اقتصادی، نگه داشتن میزان سود برای کمپانی‌های فعال در صنایع مختلف، نسبت به ده سال قبل چالش برانگیزتر شده است. به علت شرایط ناپایدار اقتصادی، کمپانی‌ها نیاز دارند تا راهکارهای نو و خلاقانه‌ای را به کار بگیرند تا همیشه در سطح بالای ارتباط با مشتریان خود قرار داشته باشند.

یکی از این راهکارهای نو وخلاقانه، بازاریابی افقی است. مفهوم بازاریابی افقی بر ترکیب نمودن منابع مالی، بازاریابی و محصولات پایه‌ریزی شده است. قبل از اینکه به جزئیات بیشتری در ارتباط با این مفهوم وارد شویم، به ذکر مثالی از بازاریابی افقی می‌پردازیم. شناخته شده‌ترین مثال موجود، همکاری بین اپل و استارباکس می‌باشد.

زمانی که اپل، محصول آیتونز را معرفی کرد، به یک همکاری انحصاری با کمپانی استارباکس دست زد و به کاربران وای‌فای استارباکس اجازه داد تا آهنگ‌های موجود در فروشگاه آیتونز اپل را مرور، دانلود و خریداری کنند. این همکاری برای اپل منجر به افزایش فروش آیتونز شد زیرا استارباکس مشتریان وفادار زیادی دارد که  زمان خود را برای تجربه‌ی محصولات و خدمات منحصر به فرد این کمپانی اختصاص می‌دهند. زمانی که اپل برای نخستین بار فروشگاه آیتونز را معرفی کرد، امیدوار بود بتواند در عرض شش ماه، یک میلیون آهنگ بفروشد اما به شکل ناباورانه‌ای فروش آیتونز در شش روز اول از مرز یک میلیون آهنگ عبور کرد که بیشتر این خریدها از فروشگاه‌های استارباکس صورت گرفته بود.

بازاریابی افقی می‌تواند از طریق اتحاد دو کمپانی که محصول مشابهی ارائه می‌کنند، صورت گیرد مانند همکاری خطوط مسافربری هوایی. همکاری بین خطوط هوایی مختلف می‌تواند به افزایش تعداد مسافران از طریق آژانس‌های هواپیمایی منجر شود. با مثال‌های فوق، تصویر نسبتاً روشنی از مفهوم بازاریابی افقی ارائه شد. زمانی که یک کمپانی استراتژی اتخاذ می‌کند که منجر به افزایش منفعت همه‌ی بنگاه‌های حاضر در مجموعه می‌شود، به این عمل بازاریابی افقی می‌گویند.

در بازاریابی افقی، دو یا چند کمپانی بر روی افزایش پایه مشتری تمرکز می‌کنند و الزاماً نیازی نیست که بودجه‌ی بازاریابی خود را افزایش دهند. بازاریابی افقی عموماً بین کمپانی‌هایی که محصولات مشابهی به بازار عرضه می‌کنند رخ می‌دهد و با بازاریابی عمودی که هر کمپانی روی مشتریان هدف خودش سرمایه‌گذاری می‌کند فرق دارد.

هسته‌ی اصلی بازاریابی افقی بر بازار هدف متمرکز می‌شود. هدف اصلی کمپانی‌ها از همکاری در اجرای این استراتژی، دستیابی به ویژگی‌های جمعیت‌شناسی و علایق مخاطبان هدف می‌باشد. بیشتر نمونه‌های همکاری در بازاریابی افقی بر یک نکته مشترک تاکید دارند و آن این است که همه‌ی آن‌ها فرصت‌های موجود در همکاری با یک کمپانی دیگر به هنگام ارئه و معرفی یک محصول جدید به بازار، را تصدیق می‌کنند.

کمپانی‌ها با هدف افزایش فروش دست به بازاریابی افقی می‌زنند. بنابراین یک قاعده‌‌ی اساسی که در بازاریابی افقی وجود این است که کمپانی‌های درگیر باید حتماً در موضع برد-برد قرار داشته باشند و هر گام در راستای تحقق این همکاری می‌بایست برای طرفین مناسب و به صرفه باشد.

منبع: marketing91.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.