چگونه رقبای خود را شناسایی کنیم؟

چگونه رقبای خود را شناسایی کنیم؟

دانستن چگونگی شناسایی رقبا در تجارت و به خصوص زمانی که در حال طرح یک برنامه استراتژیک برای کمپانی خود هستید، بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. برای اینکه بتوانید خود را در رقابت حفظ کنید، باید بدانید رقبای شما چه کسانی هستند، چه چیزی ارائه می‌دهند و در این شرایط رقابتی شما چگونه باید جایگاه مناسب خود را پیدا کنید.

زمانی که شما خود را برای یک رقابت ورزشی مهم آماده می‌کنید، برنامه‌ی تمرینی‌تان متناسب با رقبایی که قرار است با آن‌ها مسابقه بدهید، تنظیم می‌شود. در تجارت هم دقیقاً همینطور است. شما برای بردن رقابت می‌کنید و باید بدانید که چه کسانی را می‌خواهید شکست بدهید و با این کار می‌توانید جایگاه مناسب خود را مشخص کنید. صرف نظر از نوع صنعتی که در آن فعالیت دارید، رقبا عموماً در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

رقبای مستقیم:
این دسته از کمپانی‌ها دقیقاً همان‌هایی هستند که باید در موردشان بیشترین اطلاعات را کسب کنید، زیرا اصلی‌ترین رقبای شما به حساب می‌آیند. زمانی که مشتریان در حال تصمیم‌گیری برای خرید (محصولاتی که شما عرضه می‌کنید) هستند، محصولات این کمپانی‌ها را به عنوان گزینه‌های موجود مد نظر قرار می‌دهند. با این دسته از رقبا، شما بر سر مشتریان مشترکی می‌جنگید. به احتمال فراوان سه یا چهار کمپانی هستند که برای شما، در دسته‌ی رقبای مستقیم قرار می‌گیرند.

رقبای غیر مستقیم
این کمپانی‌ها محصولات و خدمات دیگری در صنعت شما عرضه می‌کنند. در مورد این کمپانی‌ها زیاد لازم نیست نگران باشید، اما همیشه حواستان به محصولات و برنامه‌های آن‌ها باشد، زیرا گاهی اوقات رقبای غیر مستقیم به رقبای مستقیم تبدیل می‌شوند.

جانشین‌ها و ورودی‌های جدید
زمانی که در حال انجام تحلیل‌های رقابتی خود هستید، کالاهای جانشین و ورودی‌های جدید را نیز مد نظر قرار دهید. کالای جانشین به کالایی گفته می‌شود که منافعی مشابه آنچه شما عرضه می‌کنید به مشتریان ارائه می‌دهند ؛ به طور مثال شبکه نمایش خانگی و تلویزیون کالاهای جانشین هستند، اما شبکه‌های تلویزیونی رقبای مستقیم یکدیگر می‌باشند. ورودی‌های جدید نیز ممکن است صنعت را متحول کنند که باید دید هوشیارانه‌های نسبت به آن‌ها داشته باشید.

آخرین (دورترین) رقبا
صریح‌ترین روش برای شناخت رقبا این است که بسنجید چنانچه شما در این صنعت فعالیت نمی‌کردید، مشتریان شما به سراغ چه کسانی می‌رفتند و برای رفع نیازهای خود چه چیزی از آن‌ها خریداری می‌کردند؟ برای پاسخ دادن به این سوال ذهنتان خود را محدود به کمپانی‌های مشابه خودتان نکنید؛ بلکه بنگاه‌های خارج از حوزه فعالیت خود را نیز در نظر بگیرید. این کمپانی‌ها ممکن است در صنایع دیگری فعال باشند اما چشم انداز و استراتژی مشابه شما را دنبال کنند.

منبع: onstrategyhq.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.