پنج تکنیک اساسی برای انجام تحقیقات بازار

پنج تکنیک اساسی برای انجام تحقیقات بازار

تحقیقات بازار از آن دسته ابزارهایی است که اگر با مهارت انجام شود فوق‌العاده مفید خواهد بود ولی چنانچه به طور ضعیفی به کار گرفته شود بیش از آنکه مفید باشد آسیب زننده می‌نماید. در این مطلب به معرفی تکنیک‌هایی می‌پردازیم که با انجام آن‌ها کارایی شما در انجام تحقیقات بازار بهبود خواهد یافت.

ذهن خود را باز بگذارید

یکی از عوامل اساسی که منجر به ناکارایی در تحقیقات بازار می‌شود، شروع و انجام تحقیقات با یک ذهن بسته است. در این حالت نتایج تحقیق ظرفیت‌های بسیار کمی برای اثربخشی به وضعیت تجاری شما خواهند داشت. اغلب، مفیدترین دستاوردهای تحقیقات، سورپرایزها و کشفیات خارج از انتظار هستند. چنانچه به یک پروژه‌ی تحقیقاتی دست می‌زنید از نتایج آن نکات لازم را فراگیرید.

بی‌طرف بودن ارزشمند است

در تحقیقات بازار به خصوص مطالعات کمّی مهم است که به نتایج تحقیق وفادار باشید. محصول یا نوع بسته‌بندی مورد علاقه‌ی شما ممکن است خوشایند مشتریان نباشد؛ بنابراین لازم است که خود را از علایقتان جدا نگه دارید.

کاراترین راه در مسیر تحقیقات بازار این است که داده‌ها را به شکلی کاملاً مستقل از دلبستگی‌هایتان ارزیابی کنید.  همچنین از تحقیقات کیفی برای پی بردن به احساسات مشتریان بهره بگیرید.

پایه‌ها را محکم بنا کنید

وقتی سوال بدی می‌پرسید جواب به دست آمده نیز بد خواهد بود. دقت، کلید اساسی در به دست آوردن داده‌های مورد نیاز برای حل یک مشکل تجاری است. چنانچه اهداف شما از تحقیق واضح و روشن نباشد، نتایج نیز به احتمال زیاد کمکی به حل مشکلات شما نخواهند کرد. علاوه بر آن، چنانچه تلاش کنید که به ازای یک تحقیق واحد، مقاصد زیادی را برآورده نمایید نیز به احتمال فراوان شکست می‌خورید.

اساساً یک تحقیق خوب نتیجه‌ی تدارکات و تمهیدات متفکرانه، سخت کوشانه و قاطع می‌باشد. در زمان طرح ریزی برای تحقیق، اطمینان حاصل کنید که سوالات طراحی شده قادرند اطلاعات مورد نیاز شما را فراهم کنند؛ در غیر این صورت نتایج تحقیق کاربرد چندانی نخواهند داشت. در این جا است که باید از یک محقق حرفه‌ای برای نوشتن طرح تحقیقی که کاملاً بر اهداف مورد نظر متمرکز و منطبق باشد و بیشترین منافع از آن حاصل گردد، کمک بگیرید.

یک نقشه راه برای نتایج طراحی کنید

داشتن یک استراتژی برای چگونگی به کارگیری نتایج تحقیق، در طرح‌ریزی تحقیق بسیار مهم است. طرح یک برنامه مشخص برای استفاده از نتایج تحقیق، تضمین می‌کند که نتایج پروژه بلا استفاده نمی‌مانند؛ برعکس به سرعت جهت رفع مسائل تجاری به کار گرفته می‌شوند.

طراحی یک نقشه راه برای استفاده از داده‌های تحقیق، اجرای هر مرحله از تحقیق را بهبود می‌بخشد؛ از تهیه پیش نویس تحقیق تا تعیین افرادی که نتایج به آن‌ها ابلاغ می‌شود. داشتن یک روش صریح برای استفاده از داده‌های تحقیق، کیفیت کار را افزایش داده و آن را به سمت رفع نیازهای مشخص کسب‌وکار هدایت می‌کند.

برای موارد غیر منتظره برنامه داشته باشید

گاهی اوقات نتایج تحقیقی در چارچوبی که ما انتظار داریم قرار نمی‌گیرند. به طور مثال به نتایج کمّی مد نظر خود دست به خوبی دست پیدا نمی‌کنیم و یا اینکه ممکن است پس از یک تحقیق اکتشافی با سوالات بیشتری مواجه شویم.  در این مواقع داشتن ابزاری که با استفاده از آن بفهمید که چرا تصورات مورد نظر به خوبی برآورده نشدند یا اینکه چه اطلاعات اضافه تری از این داده ها میتوان استخراج نمود، شما را قادر می‌سازد بدون اینکه به عقب برگردید پاسخ‌های مورد نیازتان را از تحقیق دریافت کنید.

منبع: gutcheckit.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.