چگونه با استفاده از تحقیقات بازار از ورشکستگی یک کسب‌وکار جلوگیری کنیم؟

چگونه با استفاده از تحقیقات بازار از ورشکستگی یک کسب‌وکار جلوگیری کنیم؟

بر اساس آمار ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در کسب‌وکارها در طول ۱۸ ماه اول شکست می‌خورند. زمانی که یک تجارت در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد همیشه راه‌هایی وجود دارد که بتوان دوباره آن را به مسیر درست هدایت کرد. یکی از این راه‌ها و البته حیاتی‌ترین آن‌ها تحقیقات بازار است.

تحقیقات بازار اطلاعاتی را در مورد نیازها و خواسته‌های مشتریان، رفتار آن‌ها، شرایط رقابتی و وضعیت کل صنعت ارائه می‌کند. بنابراین بسته به چالش اصلی‌ای که تجارت شما با آن مواجه است، می‌توان به راهکارهای متناسب دست یافت.

چرا تجارت‌ها شکست می‌خورند؟

سرمایه‌گذاری‌های تجاری به خصوص در نخستین دوره‌ی خود، با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند. در اینجا به تعدادی از عمومی‌ترین دلایلی که منجر به شکست کسب‌وکارهای کوچک می‌شود، اشاره می‌کنیم:

  • کالاها و خدمات به بازار هدف غلطی عرضه شده‌اند.
  • اندازه بازار بیش از اندازه تخمین شده است.
  •  محصولات به شکل غلطی موقعیت‌یابی شده‌اند.
  • شناخت درستی از بازار هدف به دست نیامده است.
  • تحققات بازار انجام شده گمراه کننده بوده و نیازها و رفتار مشتریان را به خوبی منعکس نکرده است.

تحقیقات بازار عموماً در زمان توسعه‌ی محصولات انجام می‌شود، اما می‌توان برای شناسایی راهکارهایی جهت ارتقاء جایگاه محصولات در بازار نیز از آن استفاده نمود.

تحقیقات بازار چگونه از ورشکستگی یک کسب‌وکار جلوگیری می‌کند؟

بسیاری از کسب‌وکارهای جدید با هدف برآورده کردن بهینه‌ی نیازها و خواسته‌های مشتریان کار خود را آغاز می‌کنند؛ اما بسیار مهم است که شرایط صنعت و بازار هدف را نیز در تحلیل‌های خود مد نظر دهیم. به این سه سوال در ذهن خود پاسخ دهید:

  1.  مشکل خاص بازار هدف شما چیست؟
  2. آیا تجارت شما برای این مشکل راه حل ارائه می‌دهد؟
  3. آیا بازار هدفتان را به خوبی تعریف کرده‌اید و آیا این بازار برای تجارت شما به اندازه کافی جا دارد؟

با بهره‌گیری از یک تحقیقات بازار مناسب می‌توان به همه‌ی این سوالات پاسخ داد. چنانچه پاسخ‌ها چیزی نبودند که شما به دنبال آن هستید، شاید بهتر باشد که طرح یا مدل تجاری خود را به یک وضعیت مطلوب‌تر تعدیل و تبدیل کنید.

آیا به تغییر جهت احتیاج است؟

پس از شناخت نیازهای بازار، ممکن است به یک تغییر جهت یا چرخش در وضعیت تجاری احتیاج باشد. این تغییرات می‌تواند جزئی و یا بزرگ باشد. استفاده مجدد از تحقیقات نشان می‌دهد که هر یک از موارد مدل تجاری، محصولات، استراتژی‌های بازاریابی و حتی رقابت چگونه باید تغییر کند. اگر تحقیقات بازار نشان داد که شما به یک تغییر جهت تجاری احتیاج دارید، ببینید سایر کمپانی‌ها چگونه توانسته‌اند با موفقیت این تغییر جهت را در کسب‌وکار خود به وجود بیاورند.

فرصت‌های سودآور جدید را شناسایی کنید

اگر کالا یا خدمات شما در مراحل ابتدایی نتوانسته توجهات و تقاضاهای بازار را به سوی خود جلب کند، بهتر است از تحقیقات بازار برای شناسایی فرصت‌های جدیدی که از چشمتان دور مانده استفاده کنید. به طور مثال ممکن است را‌‌ه‌های جدیدی برای برند کردن محصولات خود و یا روش جدیدی برای فروش پیدا کنید. بازاریابان می‌دانند که برای کسب سود باید به مشتریان دست یافت اما گاهی اوقات مشخص نیست که این کار را دقیقاً به چه شکلی می‌توان انجام داد. با جست‌وجو برای استراتژی‌های جدید، به راه حل‌های تازه ‌ای در این رابطه دست پیدا می‌کنید و همچنین می‌توانید گزینه‌های موجود را به حالت بهتری جهت کسب سود بیشتر اولویت‌بندی کنید.

چگونه به تحقیقات بازاری متناسب با بودجه‌ی یک کسب‌وکار در حال ورشکستگی دست پیدا کنیم؟

اگر محصولات یا خدمات شما با چالش‌هایی جدی دست و پنجه نرم می‌کند، درآمدهای شما هم به احتمال زیاد در حال کاهش هستند و به کار گرفتن تحقیقات بازار برای رفع مشکلات در این حالت ممکن است یک گزینه‌ی پرهزینه به نظر بیاید؛ اما در حقیقت تحقیقات بازار اولین چیزی است که برای ایجاد تغییر در تجارت خود به آن احتیاج دارید. با کسب مشورت از مشاوران تحقیقات بازار می‌توانید از گزینه‌ها و بسته‌هایی استفاده کنید که با بودجه‌ی تجارت شما نیز همخوانی داشته باشد.

منبع: marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.