مزیت‌های رقابتی خود را شناسایی کنید

مزیت‌های رقابتی خود را شناسایی کنید

مزیت رقابتی کمپانی شما در چیست؟ برای به دست آوردن پاسخ، باید به این سوال جواب دهید که “سازمان شما در چه زمینه‌ای بهترین است؟ البته مزیت رقابتی شما لزوماً لیستی ازنقاط قوت کمپانی شما نمی‌تواند باشد، بلکه با استفاده از این نقاط قوت می‌بایست بتوانید با سایرین رقابت کنید. مزیت رقابتی شما آن چیزی است که کمپانی‌ شما نسبت به کمپانی‌های مشابه و رقبا به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد و یا می‌تواند انجام دهد.

توسعه‌ی یک مزیت رقابتی یکتا، از نتایج اجرای خوب برنامه استراتژیک کمپانی‌‌هاست. این مزیت رقابتی است که مشتریان را در بین رقبای موجود به سوی شما می‌کشاند. کمپانی‌های موفق، فعالیت‌های منحصر به فرد و متفاوتی را که در آن‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند، انتخاب کرده و سپس تمام تلاش و انرژی خود را بر روی این فعالیت‌ها متمرکز می‌کنند.

در طول فرآیند برنامه‌ریزی، باید ابعاد مختلف برنامه استراتژیک را ارزیابی کنید تا معلوم شود که هر یک تا چه میزان در راستای مزیت رقابتی قرار می‌گیرند و آن را تقویت می‌کنند. آن بخش‌هایی که مزیت رقابتی کمپانی‌تان را تضعیف می‌کنند می‌بایست از برنامه‌ی استراتژیک حذف شوند.

بعد از اینکه مزیت یا مزیت‌های رقابتی جای خود را در برنامه استراتژیک پیدا کردند، اقدمات بعدی باید صورت گیرند:

  • هدف‌گذاری بر اساس مزیت‌های رقابتی مشخص شده
  • شناسایی فرصت‌هایی که با دنبال کردن آن‌ها بتوان از این مزیت‌ها بهره گرفت
  • تصمیم گیری درباره‌ی اینکه منابع به کدام بخش‌ها تخصیص داده شوند و در کدام بخش‌ها کاهش یابند
  • تعیین اینکه در چه زمانی کدام بخش‌های برنامه ادغام شده، حذف گردند و یا نگه داشته شوند

یک مزیت رقابتی پایدار، اساس و بنیاد برنامه‌ی استراتژیک کمپانی شما را تشکیل می‌دهد. کمپانی‌های موفق در به وجود آوردن مزیت‌هایی تلاش می‌کنند که در طول زمان و با گذشت آن همچنان رقابتی باقی بماند.

منبع: onstrategyhq.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.