بایدها و نبایدهای تحقیقات بازار

بایدها و نبایدهای تحقیقات بازار

تحقیقات بازار بدون شک از ابزارهای تجاری بسیار قدرتمند به حساب می‌آید اما شیوه‌ی به کارگیری و هدایت آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای به دست آوردن نتایج مورد نظرتان در تحقیقات بازار باید از یک رهیافت استراتژیک پیروی کنید. بایدها و نبایدهایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در این زمینه به شما کمک می‌کنند.

باید اهدافتان را از تحقیقات بازار تعریف کنید
قبل از انجام تحقیقات بازار ببینید که با انجام این تحقیقات مایلید به چه اهدافی دست پیدا کنید. به چه سوالاتی می‌خواهید پاسخ دهید؟ داده‌های موجود را فهرست بندی کنید و ببینید که آیا تحقیقات مشابهی به وسیله‌ی سازمان‌ها یا کمپانی‌های دیگر در گذشته انجام شده است یا خیر. ممکن است به این نتیجه برسید که بخشی از اطلاعات مورد نیازتان را به صورت آماده می‌توانید از طریق سازمان‌های دیگر تهیه کنید. به این وسیله پروسه‌ی تحقیقات مختصرتر شده و می‌توانید در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید.

نباید بدون داشتن قلمرو و خط مشی شفاف وارد تحقیقات شوید
اگر قلمرو تحقیقاتی شما مبهم باشد یا مدام تغییر کند، شاید هیچ وقت به یک نتیجه‌ی رضایت بخش دست پیدا نکنید. قبل از وارد شدن به پروسه‌ی تحقیقات ببینید چه کسانی از این تحقیقات استفاده می‌کنند و مطمئن شوید که همه‌ی ذینفعان بر سر اهداف کلی و دستاوردهای تحقیق اتفاق نظر دارند. با جمع‌بندی نظرات بازیگران اصلی کمپانی‌تان، می‌توانید جهت گیری شفاف و قدرتمندی در این ارتباط داشته باشید.

باید بودجه‌ی تحقیقات بازار خود را مشخص کنید
اگر شما از کارفرمایانی هستید که قصد دارید کسب‌وکار خود را وارد یک بازار جدید کنید، بودجه‌ی تحقیقاتی‌ عامل بسیار مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید. ابتدا بودجه‌ی کلی پروژه‌ی خود را در مشخص کرده و سپس  درصد مناسبی از آن را به تحقیقات بازار اختصاص دهید. برای به دست آوردن یک چارچوب مناسب و واقعی در این ارتباط، هزینه‌ی گزارش‌های مختلف تحقیقات بازار را بررسی کنید.

نباید نرخ بازدهی سرمایه را نادیده بگیرید
‌هزینه‌ گزارش‌های تکی ممکن است زیاد شود، بنابراین نیاز به راهکاری دارید تا منافع بلند مدت شما را تامین کند. بر اساس اهداف بلند مدت و حجم اطلاعات مورد نیاز خود، درباره‌ی اینکه از چه نوع پروژه‌هایی در تحقیقات بازار استفاده کنید تصمیم بگیرید و تا جای ممکن از پرداخت هزینه‌های اضافی و غیر ضروری اجتناب کنید.

باید به اینکه به چه نوعی از تحقیقات احتیاج دارید، توجه کنید
زمانی که می‌خواهید به تحقیقات بازار دست بزنید، ممکن است انواع مختلفی از گزارش‌ها را بیابید که با نیازهای شما همسو هستند. برای اینکه گزارش مناسب را پیدا کنید، بیندیشید که از بین تحقیقات اولیه و ثانویه کدام یک به سوالات تجاری شما بهتر پاسخ می‌دهند. ممکن است به این نتیجه برسید که ترکیبی از این دو تحقیق را انتخاب کنید. تحقیقات اولیه از طریق مطالعه و مصاحبه با کارشناسان صنعت، سهامداران و مشتریان به دست می‌آید؛ در حالی که تحقیقات ثانویه بر اساس اطلاعاتی که قبلاً در جراید انتشار یافته، استخراج می‌شود. چنانچه شما به دنبال اطلاعات کیفی از توسعه و روندهای بازار هستید، تحقیقات اولیه اغلب مفید واقع می‌شوند. تحقیقات بازار ثانویه نیز بیشتر به کار فعالان داخلی صنعت می‌آید که به دنبال اعداد و داده‌های موجود هستند.

به تنهایی وارد تحقیقات نشوید
تحقیقات بازار، یک فرآیند گران و پیچیده است. در هر زمانی از فرآیند تحقیقات ممکن است احساس کنید که برخی اطلاعات یا جزئیات از دست رفته اند. چنانچه می‌خواهید به اهداف مورد نظرتان با سرعت و کارایی بالایی دست پیدا کنید، به جای اینکه همه‌ی کار را خودتان بر عهده بگیرید از کمک‌ها و حمایت‌های مناسب بهره بگیرید. کمک گرفتن از شرکت‌ها و متخصصان تحقیقات بازار در این خصوص بسیار مفید واقع می‌شود.

منبع: marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس