۵ گام موثر برای استفاده از تحقیقات بازاریابی در تبلیغات

۵ گام موثر برای استفاده از تحقیقات بازاریابی در تبلیغات

در تجارت، کالاها و خدمات کمی وجود دارند که بتوانند خود به خود به فروش برسند؛ از این رو برای معرفی محصولات از تبلیغات استفاده می‌شود. اینکه چگونه تبلیغات موفقیت آمیزی داشته باشید، به کیفیت تحقیقات بازارتان بستگی دارد.

قبل از اینکه محصولات خود را دنیا نشان بدهید باید دو عامل مهم را مد نظر داشته باشید.: هدف و بودجه. هدف به این معنی که قصد شما از تبلیغ این محصول چیست؟ چه چیزی را می‌خواهید به مشتریان نشان بدهید؟ می‌خواهید که آن‌ها پس از دیدن آگهی محصول شما چکار کنند؟ این محصول دقیقاً چه چیزی به مشتری ارائه می‌دهد؟ زمانی که در حال طرح استراتژی تبلیغات هستید، باید تصویر روشنی از اهداف بازاریابی خود داشته باشید. بودجه نیز چه در زمان اجرای تحقیقات بازاریابی و چه موقعی که می‌خواهید کانال‌های رسانه‌ای تبلیغات را خود انتخاب کنید، نقش بسیار مهمی دارد.

بعد از اینکه مقاصد بازاریابی و بودجه خود را تعیین کردید، این پنج گام را در تحقیقات دنبال کنید تا مقدمات برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی آماده شود:

۱- مخاطبان هدف خود را تعیین کنید
دانستن اینکه می‌خواهید چه کسانی تبلیغات شما را ببینند، اولین گام در ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی می‌باشد. این موضوع به این برمی‌گردد که شما محصول خود را برای چه کسانی طراحی نموده‌اید، و مشتریان بالقوه‌ی شما چه کسانی هستند. بنابراین باید مطمئن شوید که این افراد تبلیغات شما را می‌بینند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که محصول شما دقیقاً همان چیزی است که مخاطبان هدف می‌خواهند. تحقیقات بازار در این راه به شما کمک می‌کند.

۲- عادت‌های رسانه‌ای مشتریان هدف خود را بشناسید
بیشتر تبلیغاتی که در تلویزون نمایش داده می‌شوند در هر کانالی پخش نمی‌شوند. بلکه انتخاب کانال تلویزیونی برای پخش اگهی به نتایج تحقیقات بازار کمپانی برمی‌گردد. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که مخاطبان هدف ما بیشتر کدام شبکه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند. به طور مثال چنانچه می‌خواهید تبلیغ خود را برای نوجوانان نمایش دهید، بهترین کار نمایش تبلیغ از طریق بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی است؛ زیرا نوجوانان بیشترین وقت خود را با استفاده‌ از دستگاه‌های موبایل صرف می‌کنند. بنابراین بررسی اینکه مخاطبان هدف، آگهی محصولات شما را در کدام یک از رسانه‌ها با احتمال بیشتری می‌بینند یکی از کلیدی‌ترین اقدامات به هنگام راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود.

۳- فضای رقابت را بررسی کنید
چنانچه رقبا مشابه محصول شما را می‌فروشند، بهتر است روش‌های تبلیغاتی آن‌ها را نیز بررسی کنید. این کار هم از جمله عواملی است که کمک می‌کند بهترین مسیر را برای خودتان برگزینید. به همین ترتیب دیدن جایگاه محصولات رقبا در فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا نحوه‌ی نمایش کالاهای خودتان را انتخاب کنید. همچنین شناخت و بررسی موفقیت‌ها و شکست‌های آن‌ها شما را در نهایی کردن استراتژی‌هایتان یاری می‌دهد.

۴- رسانه‌ی تبلیغاتی مطلوب را انتخاب کنید
بعد از طی کردن مراحل قبلی حال زمان آن رسیده که رسانه‌ی تبلیغاتی مناسبی را برای نمایش آگهی‌ها انتخاب کنید. با در نظر گرفتن بودجه‌ی تبلیغاتی و اطلاعاتی که از مشتری‌ها جمع‌آوری می‌شود؛ می‌توانید به بهترین انتخاب دست بزنید. روش‌های مختلفی برای تبلیغ محصولات وجود دارد؛ مثلاً تلویزیون، برگه‌های تبلیغاتی، بیلبورد، تبلیغات در وب، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و رادیو. همه‌ی اشکال تبلیغات هزینه‌بر هستند و برای اینکه به خوبی کار کنند باید به وسیله استراتژی‌های درستی به کار گرفته شوند. همچنین برای اینکه از کارا بودن روش تبلیغاتی خود در هر زمان اطمینان حاصل نمایید، بایستی تحقیقات خود را به صورت پیوسته و مستمر پیگیری کنید.

۵- تحقیقات را به شیوه‌ی مناسبی زمان‌بندی کنید
فارغ از اینکه چه شیوه‌ای را برای تبلیغات برگزیده‌اید، قبل از شروع اجرا، برای آن یک برنامه‌ی زمان‌بندی استراتژیک مشخص کنید. زمان‌بندی در تبلیغات نقش بسیار مهمی دارد به خصوص در زمان وقوع رویدادهای مهمی مانند مسابقات ورزشی و مناسبت‌های تقویمی.

با در نظر گرفتن تمامی جوانب ذکر شده، به یاد داشته باشید که تبیلغات، چهره‌ی محصول شما را نمایش می‌دهد، بنابراین برای انجام تحقیقات بازار در این خصوص زمان مناسبی اختصاص دهید.

منبع: marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.