چگونه داده‌های ثانویه خارجی را ارزیابی کنیم؟

چگونه داده‌های ثانویه خارجی را ارزیابی کنیم؟

زمانی که برای اتخاذ تصمیمات تجاری از داده‌های ثانویه استفاده می‌کنید، چنانچه از میزان اعتبار این داده‌ها مطمئن نباشید، تحلیل‌های شما نادرست و تصمیمات اتخاذ شده نیز اشتباه خواهند بود. در دنیای امروز داده‌های گوناگونی از طریق اینترنت منتشر می‌شوند و هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند داده یا محتوای دلخواه خود را انتشار دهد، بنابراین به هر آماری بر روی فضای آنلاین نمی‌توان اعتماد کرد. جهت کسب اطمینان از صحت و دقت داده‌های ثانویه خارجی، می‌بایست یک فرآیند ارزیابی را دنبال کنید.

در طول اجرای فرآیند ارزیابی می‌بایست عوامل زیر را در نظر بگیرید:

قصد و نیت کسی که داده‌ها را ارائه می‌دهد
جمع‌آوری کننده‌ی داده‌ها
زمان جمع‌آوری داده‌ها
چگونگی جمع‌آوری داده‌ها
نوع داده‌هایی که جمع‌آوری شده‌اند
ارتباط این داده‌ها با داده‌های دیگر

بنابراین می‌بایست سوال‌های زیر را در زمان ارزیابی داده‌ها از خود بپرسید:

هدف و مقصود محقق از ارائه‌ی این داد‌ها چه بوده است؟
عرضه کننده ممکن است یک هدف جانبدارانه‌ای از انتشار اطلاعات دنبال کند. بنگاه‌های تجاری و حتی گروه‌های سیاسی ممکن است با قصد جذب مشتری یا هوادار به انتشار اطلاعات مورد نظر خود در فضای مجازی دست بزنند. بنابراین اطلاعاتی که شما فکر می‌کنید بتواند به کمپانی‌تان کمک کند ممکن است ۱۰۰ درصد دقیق و صحیح نباشد.

چه کسی داده‌ها را جمع‌آوری کرده است؟
میزان اعتبار داده‌ها ممکن است تحت تاثیر کسی که آن‌ها را جمع‌آوری نموده باشد. داده‌هایی که توسط آژانس‌های دولتی ارائه می‌شوند به مراتب قابل اعتمادتر از داده‌های هستند که در وبسایت‌ یا وبلاگ‌های شخصی عرضه می‌شوند. بنابراین به هنگام خرید و استفاده از داده‌های ثانویه از معتبر بودن منابع جمع‌آوری داده‌ها مطمئن شوید.

داده‌ها در چه زمانی جمع‌آوری شده اند؟
زمان یکی از عوامل مهمی است که میزان اعتبار داده‌ها را مشخص می‌کند. به طور مثال اگر به دنبال آمار غذاهای پرطرفدار برای رستوران خود هستید، داده‌های مربوط به سه سال پیش به شما کمکی نمی‌کنند. همیشه سعی کنید از به روزترین داده‌ها و اطلاعات موجود برای تحلیل‌های تجاری خود استفاده کنید.

چه نوعی از داده‌ها جمع‌آوری شده‌اند؟
‌همه‌ی داده‌های ثانویه‌ای که با آن‌ها مواجه می‌شوید لزوماً شما را به سمت دستیابی به اهداف تحقیقاتی‌تان هدایت نمی‌کنند. اگر نیاز به داده‌هایی در ارتباط با میزان استفاده از اینترنت موبایل دارید، گزارش‌هایی که آمار کلی استفاده از اینترنت را ارائه می‌دهند برای کار شما بسیار گستردگی دارند و بهتر است از گزارش‌هایی استفاده کنید به طور اختصاصی می‌توانند به سوالات تحقیقات بازار شما جواب دهند.

آیا این داده‌ها با داده‌های منابع دیگر همسو هستند؟
چنانچه شما در حال رصد داده‌ها و اطلاعاتی در مورد یک موضوع خاص، از مناع مختلف می‌باشید، باید بررسی کنید و بفهمید که کدام منابع داده‌های صحیح‌تر و دقیق‌تری ارائه می‌دهند. استفاده از منابع خارجی برای داده‌های ثانویه تنها زمانی به درد شما می‌خورد که داده‌ها کاملاً صحیح باشند. پس حتماً زمانی را صرف کنید و مطمئن شوید که منبع اطلاعاتی مورد استفاده‌تان از اعتبار کافی برخوردار است.

پرسیدن ۶ سوال بالا به شما کمک می‌کند که از معتبرترین داده‌های موجود برای رفع نیازهای تجاری خود بهره بگیرید. امروزه همه‌ی ما در فضای آنلاین به منابع و داده‌های مختلفی دسترسی داریم؛ اما تفاوت یک تصمیم تجاری موفق با یک تصمیم ناموفق در اعتبار داده‌هایی است که این تصمیمات بر مبنای آن‌ها پایه ریزی شده‌اند.

منبع: marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.