۴ راهکار کم هزینه برای بهبود تجارت و کسب‌وکار

۴ راهکار کم هزینه برای بهبود تجارت و کسب‌وکار

زمانی که در حال تدوین یک طرح تجاری هستید، یا می‌خواهید محصول جدیدی را وارد بازار کنید، تحقیقات بازار اولین گام اساسی و لازم در این مسیر به شمار می‌رود. برای کسب‌وکارهای کوچک اما در عین حال پایین نگه داشتن هزینه‌ها یک اولویت به حساب می‌آید. خوشبختانه راهکار‌های خلاقانه‌ای وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ها که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند اطلاعات تجاری مورد نیاز خود را بدون پراخت هزینه‌های سنگین به دست آورند. در این مطلب به ۴ نمونه از این راهکارها اشاره می‌کنیم:

۱- انتشارات مربوط به صنعت مورد نظر را مطالعه کنید

سازمان‌های تجاری وجود دارند که می‌توانند شما را نسبت به اتفاقاتی که در صنعت می‌افتد به روز نگه دارند. این سازمان‌ها رویدادها، کنفرانس‌ها، مجلات، خبرنامه‌ها  و اطلاعات مرتبط صنعت را برای شما فراهم می‌آورند. با مراجعه به این سازمان‌ها می‌توانید به اطلاعاتی نظیر روندها و تغییرات در بازار دسترسی پیدا کنید.

۲-به تبلیغات و ابزارهای فروش رقبا نگاه کنید

ابزارهای بازاریابی رقبا را به طور منظم بررسی کنید. وبسایت‌های آن‌ها را چک کرده و آگهی‌ها و شوهای مطبوعاتی آنان را بررسی نمایید. رقبا چگونه خود را به مشتریان نمایش می‌دهند؟ آن‌ها تلاش می‌کنند چه کسانی را به خود جذب کنند؟ پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک می‌کند تا فهم بهتری از مخاطبان هدف آن‌ها و پیامی که به مخاطب ارائه می‌دهند؛ پیدا کنید و نقاط قوت و ضعفشان را بشناسید.

۳- از اینترنت به عنوان یک مزیت استفاده کنید

برای اینکه از اینترنت به عنوان یک مزیت در تجارت و کسب‌وکار خود استفاده کنید لازم نیست که مرتب در فضای آنلاین چرخ بزنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از هشدار دهنده‌گوگل یا Google Alert می‌باشد. با استفاده از این ابزار می‌توانید بازخوردها و واکنش‌های مشتریان را نسبت به کمپانی خود در اینترنت زیر نظر بگیرید. به این ترتیب هر زمانی که کاربری در فضای وب درباره‌ی کمپانی شما محتوایی انتشار دهد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

در فضای توییتر همچنین می‌توانید از سرچ کردن جهت اطلاع از نظرات و واکنش‌های کاربران استفاده نمایید.  دیدن بازخوردهای غیر مستقیم در اینترنت فهم و شناخت بهتری از مشتریان، نیازها و خواسته‌های آنان به شما عرضه می‌کند.

۴- از مشتریان بخواهید بازخورد بدهند

چند هفته پس از اینکه مشتری محصول شما را خریداری نمود، برای وی ایمیلی ارسال کرده و از او بخواهید تا نظر خود را درباره‌ی محصول مورد نظر بیان کند و بگوید چه چیزهایی را در این کالا دوست داشته و از کدام ویژگی‌ها خوشش نیامده است. از مشتریان بخواهید به کیفیت سرویس دهی شما و به طور کلی تجربه‌ای که از خرید محصول شما داشته اند نمره بدهند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا کیفیت محصولات و سرویس دهی خود را مطابق با سلیقه‌ی مشتری بهبود دهید.

همه‌ی راهکار‌هایی که در بالا بیان شد روش‌های ارزشمندی هستند اما با این حال تمام اطلاعات مورد نیاز کسب‌وکار شما را از بازار استخراج نمی‌کنند. برای اینکه در تحلیل اطلاعاتی که خودتان به دست می‌آورید دچار خطا نشوید از تحقیقات بازار بهره بگیرید. شما همچنین به داده‌های خاصی احتیاج دارید که می‌بایست مستقیماً از بازار استخراج شوند. در امر به دست آوردن این داده‌ها و تحلیل آن‌ها نیز تحقیقات بازار شما را همراهی می‌کند.

منبع: marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.