وظایف و کارکردهای اصلی تحقیقات بازاریابی کدامند؟

وظایف و کارکردهای اصلی تحقیقات بازاریابی کدامند؟

وظیفه تحقیقات بازاریابی، تهیه اطلاعات برای کمک به مدیران بازاریابی در تشخیص و پاسخ به مسائل و فرصت‌های بازاریابی است. این مسائل از موارد بسیار کلی مانند “تشخیص فرصت‌های بازاریابی جدید” شروع شده و تا تصمیمات به خصوصی همچون “قیمت گذاری برای یک کالا یا محصول خاص” ادامه می‌یابد.

اصلی‌ترین موضوعاتی که برنامه‌های تحقیقات بازاریابی پوشش می‌دهند عبارت‌اند از: تحقیقات در رابطه با محصول، مشتری، قیمت‌گذاری، توزیع، فروش و تبلیغات.

تحقیقات محصول

این بخش با طراحی، توسعه و آزمایش محصولات جدید، بهبود محصولات موجود و پیش‌بینی روندهای ترجیحات مشتریان نسبت محصولات در ارتباط است.

تحقیقات مشتری

تحقیقات مشتری یعنی بررسی رفتار خرید مشتریان. در این بخش عوامل روانشناختی، اقتصادی و اجتماعی که تصمیم‌گیری خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ مورد بررسی قرار می‌گیرند. دلیل ترجیح یک برند یا بسته‌بندی خاص باید بررسی گردد.

تحقیقات مشتری باید عادات رسانه‌ای مردم را مشخص و نگرش آن‌ها نسبت به تبلیغات شرکت‌ها را بررسی کند. به طور مثال عادات و رژیم‌های غذایی که مورد توجه خانم‌های خانه‌دار قرار دارند، باید توسط شرکت‌های صنایع غذایی و فروشندگان آن‌ها بررسی شوند.

تحقیقات قیمت‌گذاری

در همه‌ی کسب‌وکارها باید در زمینه‌ قیمت گذاری کالاها و خدمات تصمیم‌گیری شود. قیمت‌گذاری یکی از عوامل اساسی است که موفقیت هر کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هزینه‌ها مبنایی به وجود می‌آورند که قیمت بر اساس آن تعیین می‌شود. در عین حال، باید اطلاعاتی درباره تقاضا و شرایط رقابتی نیز به دست آورد.

تحقیقات توزیع و فروش

فعالیت‌های فروش و ترتیبات توزیع با هم در ارتباط نزدیک هستند. بنابراین، تحقیقات بازاریابی هر دو دسته فروش و توزیع را دربر می‌گیرد.

تحقیقات فروش شامل بررسی‌هایی در مورد فعالیت‌های فروش و مقایسه آن‌ها با داده‌های منتشر شده است. اطلاعات موجود در شرکت بایستی با داده‌های خارجی مقایسه شود. موقعیت شرکت در بازار باید نسبت به رقبا بررسی شود. رقبا باید شناخته شده و از لحاظ اهمیت، رتبه بندی شوند. اگر فروش شرکت در حال سقوط باشد، کلیه روندها در بازار باید بررسی و توجه خاصی به بخش‌هایی از بازار شود که می‌توانند فروش شرکت را افزایش دهند. تحقیقاتی باید صورت گیرد تا روشن شود که این فروش اضافی در کجا ایجاد خواهد شد. اثربخشی نیروهای فروش باید آزموده شود؛ قلمرو توزیع آن‌ها، شیوه عملکرد، آموزش و نظارت آن‌ها باید تحلیل و ارزیابی شود.

تحقیقات تبلیغ

این بخش از تحقیقات به آزمایش و ارزیابی اثربخشی روش‌های مختلفی که برای تبلیغات کالاها و خدمات شرکت استفاده می‌شوند، مربوط می‌گردد. گستردگی انواع رسانه‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته نظیر تلویزیون، روزنامه، سینما، رادیو، پوستر و نمایشگاه‌ها از یک طرف و در عین حال، حیطه وسیع هر کدام از این رسانه‌ها، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین رسانه را مشکل ساخته است. همچنین در ارتباط با ایجاد و طراحی کمپین تبلیغاتی باید تحقیقات لازم صورت گیرد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.