انتخاب یک طرح تحقیق

انتخاب یک طرح تحقیق

در مطالب پیشین در مورد ماهیت طرح تحقیق و انواع طرح تحقیق صحبت کردیم. برای انتخاب و توسعه‌ی یک طرح تحقیق باید به نوع و ماهیت مسئله، مدل حل مسئله، میزان اطلاعات مورد نیاز و هزینه‌های تحقیق توجه داشته باشیم.

به طور مثال فرض کنید که یک محقق وظیفه دارد که سهم بازار ده برند برتر نوشابه‌های انرژی زا را به دست آورد. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. مثلاً مصاحبه با مصرف کنندگان یا مشاهده میزان خریدها از فروشگاه‌های خرده فروشی. ممکن است در تحقیقات خود مالیات‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهد. همچنین شاید بخواهید از داده‌های ثانویه یا اطلاعاتی که قبلاً در این مورد توسط آژانس‌های تجاری جمع‌آوری شده است، استفاده کند.

انتخاب بهترین طرح مستلزم بررسی تمامی روش‌ها و راهکارهای موجود است. بایستی ارزش و هزینه‌ی جمع‌آوری اطلاعات در هر طرح را برآورد کرده؛ هزینه‌ها و منافع را مقایسه نمایید. سپس آن طرحی که بیشترین منفعت خالص را در راه تحقق اهداف تحقیقاتی شما به همراه دارد، انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.