انتخاب چارچوب نمونه‌گیری

انتخاب چارچوب نمونه‌گیری

بعد از اینکه جامعه آماری تحقیق ما مشخص شد و به این نتیجه رسیدیم که سرشماری هزینه‌بر است و باید نمونه گیری انجام شود باید به طراحی نمونه و چارچوب آن بپردازیم.

طرح چارچوب نمونه به معنی لیست کردن ویژگی‌ها و مختصات افرادی است که ما را به جامعه آماری مورد نظر می‌رساند. چارچوب نمونه به ما کمک می‌کند تا نمونه‌هایی که می‌خواهیم برگزینیم را بهتر بشناسیم. در چارچوب نمونه باید لیستی از مشخصاتی که مد نظر هستند، تهیه شود. در عین حال دقت شود که یک ویژگی دوبار ذکر نگردد و همه‌ی ویژگی‌های مطرح شده، در تحقیق مورد نیاز باشند.

به هنگام تعیین چارچوب نمونه این سولات را از خود بپرسید:

  • آیا این لیست تمامی جامعه آماری ما را پوشش می‌دهد؟
  • آیا این لیست افرادی را دربرمی‌گیرد که در جامعه آماری مورد نظر ما نیستند؟
  • این لیست را چگونه می‌توان در طول فرآیند تحقیق به روز کرد؟
  • آیا نمونه‌هایی وجود دارند که در این لیست دو بار مد نظر قرار داده شده باشند؟

نمونه‌ای از خطا در انتخاب چارچوب نمونه:
درانتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۳۶ ایالات متحده، مجله  Literary Digest، آلف لندون جمهوری خواه را به عنوان پیروز انتخابات معرفی کرد. آن‌ها این مطلب را بر اساس بررسی نظرات نمونه‌های مورد مطالعه اعلام کردند و این در حالی بود که پس از برگزاری انتخابات، فرانکلین روزولت دموکرات بر رقیب جمهوری خواهش پیروز شد و به مقام ریاست جمهوری رسید. محل خطای این پیش بینی آنجایی مشخص شد که نمونه‌ها از بین صاحبان اتومبیل و خطوط تلفن انتخاب شده بودند. بسیاری از آمریکایی‌ها در آن زمان خودرو یا تلفن نداشتند و آن‌هایی که داشتند نیز اغلب جمهوری‌خواه بودند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.