ارائه گزارش نهایی در تحقیقات بازاریابی

ارائه گزارش نهایی در تحقیقات بازاریابی

نتایج یک پروژه تحقیقی را می‌توان در قابل نوشتاری یا کلامی هردو گزارش کرد. اهمیت گزارش دهی موثر بر هیچ کس پوشیده نیست. صرف نظر از کیفیت فرآیند تحقیقاتی و دقت و سودمندی داده‌های حاصله، اگر نتوان یافته‌ها را به شکل موثر به افراد تصمیم‌گیرنده انتقال داد؛ این داده‌ها بی‌فایده‌اند.

گذشته از این بسیاری از مدیران اجرایی به آسانی قادر به تایید کیفیت یک طرح تحقیقاتی، پرسشنامه یا آزمایش نیستند؛ ولی آنان سطح کیفی یک گزارش را به آسانی تشخیص می‌دهند. بنابراین کیفیت گزارش غالباً نشانگر اصلی کیفیت خود تحقیق است.

گزارش‌های تحقیقاتی خوب با تفکر شفاف از سوی محقق آغاز می‌شوند. فرد محقق باید به دقت نیازهای خواننده مطلب را تجزیه و تحلیل کرده و یک طرح جامع را قبل از نوشتن اولین پیش‌نویس تهیه نماید. پس از آن نوبت نوشتن پیش‌نویس اولیه است. تعداد کمی از ما می‌توانیم همان بار اول آنقدر خوب بنویسیم که یک پیش‌نویس عالی از آب درباید. لذا نویسنده باید خود را آماده کند که حداقل یک بار متن اولیه را بازنویسی کند.

چند نکته را نیز به هنگام تهیه گزارش تحقیقات بازاریابی باید مد نظر داشت. اول اینکه مدیران بی‌نهایت سرشان شلوغ است. دوم علاقه آن‌ها به جنبه‌های فنی و منطقی یک مسئله، بسیار کمتر از علاقه خود محقق است. سوم به ندرت این افراد کاملاً در تکنیک‌ها و واژگان علمی و فنی خبره و ماهر هستند. چهارم اگر بیش از یک خواننده گزارش وجود داشته باشد که معمولاً هم چنین است، احتمال این هست که علائق آن‌ها، آموزش‌هایی که دیده‌اند و دلایلی که برای خواندن گزارش دارند با هم فرق کند و بالاخره اینکه مدیر به مثل هر فرد دیگری گزارش‌های جالب را به گزارش‌های کسل‌کننده ترجیح می‌دهند. حال با در نظر داشتن این حقایق مهم، به تعدادی دستورالعمل برای ارائه یک گزارش مناسب اشاره خواهیم کرد.

  • بر روی مخاطبتان تمرکز کنید و مطمئن شوید اطلاعاتی که لازم است به وی منتقل خواهد شد.
  • بر روی هدف مطالعه که کمک در تصمیم‌گیری مسئله‌ای خاص است تمرکز داشته باشید. هدف اصلی تحقیق نباید در گزارش شما گم شود.
  • سهم جزئیات فنی در گزارش شما حداقل باشد.
  • از اصطلاحاتی استفاده کنید که برای خوانندگان قابل فهم باشد.
  • سعی کنید خطای گرامری یا املایی نداشته باشید.
  • سبک نگارشتان گیرا و جذاب باشد.
  • از ابزاهای کمک دیداری مثل نمودار و جدول استفاده کنید.
  • اعداد را تا حد امکان گرد کنید.

برگرفته از کتاب تحقیق بازاریابی سنجش و روش

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.