چگونه مسئله تحقیق را فرمول بندی کنیم؟

چگونه مسئله تحقیق را فرمول بندی کنیم؟

فرمول بندی مشکل یا مسئله اولین قدم در فرآیند تحقیق به حساب می‌آید. تحقیق عموماً با مسئله‌ای شروع می‌شود که مدیریت با آن مواجه شده. در گام اول می‌بایست مسئله مدیریتی را به مسئله تحقیق تبدیل کنیم. برای انجام این کار عموماً مراحل زیر طی می‌شود:

۱- اهداف تحقیق را مشخص کنید

بیان واضحی از اهداف تحقیق به شما کمک می‌کند تا تحقیقتان را به شکل موثری توسعه دهید و همچنین ارزیابی تحقیق نیز به این وسیله امکان پذیر می‌شود. بنابراین مهم است که در حین تعیین مسئله اهداف تحقیق خود را نیز به خوبی مشخص کنید.

۲- شرایط و محیط تحقیق را بررسی کنید

به عنوان یک محقق، تحقیق خود را به گونه‌ای بررسی کنید که مشخص شود پس از انجام آن به اندازه کافی اطلاعات ارزشمندی به دست خواهید آورد که هزینه‌های تحقیق جبران شود یا خیر. در این مرحله باستی کلیه متغیرهایی که بر تحقیق اثر می‌گذارند را مشخص کنید.

۳- ماهیت مسئله را بررسی کنید

مسئله تحقیق بسته به تعداد متغیرهای دخیل در آن و نوع رابطه‌ی آن‌ها با یکدیگر می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. هرچه بتوانید ماهیت مسئله تحقیق را بهتر متوجه شوید، راه حل‌های بهتری را نیز می‌توان برای آن تدوین کرد.

۴- رابطه متغیرها با یکدیگر را تعریف کنید

طرح‌های بازاریابی عموماً بر بررسی رفتار مشتریان در طول زمان متمرکز می‌شوند. مثلاً هنگامی که می‌خواهیم محصول یا بسته بندی جدیدی را به بازار عرضه کنیم و واکنش مشتریان را بسنجیم. بنابراین به تدوین یک الگو نیاز است تا به وسیله آن بتوان رفتارهای آینده نیز پیش بینی نمود. اجرای طرح و فرآیند ذکر شده شامل مراحل زیر خواهد بود:

  • تعیین متغیرهایی که مسئله و راه حل آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • تعیین اینکه هر یک از متغیرها را تا چه میزان می‌توان مورد کنترل قرار داد.
  • تعیین رابطه بین متغیرها و درجه اهمیت آن‌ها در مسئله

به هنگام فرمول بندی مسئله سعی کنید تا حد امکان همه‌ی متغیرها و روابط موثر را مد نظر قرار دهید.

۵- نتایج احتمالی و اقدمات جایگزین را مشخص کنید.

هر جریانی از فعالیت‌ها به نتایجی منجر می‌شود.یکی از وظایف اصلی هر تحقیق در نظر گرفتن نتایج احتمالی تحقیق و مشخص کردن اقدامات جایگزین در این ارتباط است. این کار بایستی در زمان فرمول بندی مسئله تحقیق صورت گیرد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.