چه نوعی از تحقیقات بازاریابی مناسب شماست؟

چه نوعی از تحقیقات بازاریابی مناسب شماست؟

اولین گام در انجام و اجرای تحقیقات بازاریابی انتخاب نوع تحقیق است. در مباحث قبلی دسته‌بندی‌هایی کلی از انواع تحقیقات بازاریابی را معرفی کردیم؛ اما در این مطلب سعی داریم تا به به صورت جزئی‌تر مفاهیمی را جهت شناخت و انتخاب نوع تحقیق برای محققان بازاریابی ارائه دهیم.

محور و تمرکز اصلی تحقیقات بازاریابی شناخت مشتری، بنگاه و رقبا و بررسی رابطه بین آن‌ها می‌باشد. بنگاه‌ها بایستی نیازها و خواسته‌های مشتریان را شناخته و به آن‌ها از طریق تولید و بهبود محصولات پاسخ دهد. البته رابطه‌ی بین مشتری و بنگاه همیشه تحت تاثیر رقبا و عملکرد آن‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین قبل از توسعه و اجرای یک پروژه تحقیقات بازاریابی بایستی مشتریان، کمپانی و رقبا مورد شناخت واقع شوند.

عوامل مهم و مختلفی باید از قبل از شروع تحیققات مد نظر قرار داده شوند. برخی از آن‌ها عبارت اند از:

  • مشتریان و رقبای شما
  • آگاهی و تصویر مشتریان از محصولات شما
  • کاربرد محصولات
  • مشکلات محصولات شما
  • ترجیحات مشتریان و نیازهای آنان برای محصولات جدید

در اینجا ۲۰ نوع مختلف از تحقیقات کاربردی را معرفی می‌کنیم که هر یک از این تحقیقات روی جنبه‌ی خاصی از بازاریابی و تجارت متمرکز می‌شود. مرور این عناوین می‌تواند بینشی را جهت شناسایی وضعیت کمپانی و انتخاب نوع تحقیقات مورد نظر برای بنگاه‌ها فراهم آورد.

  • مطالعات تعریفی از بازار
  • مطالعات بخش بندی بازار
  • شناخت جایگاه بنگاه در فرآیند خرید مشتریان
  • شناخت انگیزه و ترجیحات مشتریان
  • شناخت انتظارات مشتریان
  • بررسی اعتماد و وفاداری مشتریان
  • تحلیل ویژگی‌های محصولات جدید
  • بررسی تقاضا برای محصولات جدید
  • بررسی عادات مصرفی مرتبط با محصول
  • بررسی تحقق ویژگی‌های مورد انتظار از محصول
  • بررسی جایگاه محصول در بازار رقابتی
  • بررسی ارزش برند
  • شناسایی و تحلیل ارزش تبلیغات
  • تیلیغات رسانه‌ای و میزان اثرگذاری پیام تبلیغاتی
  • بررسی کارایی نیروهای فروش
  • بررسی میزان فروش
  • مطالعه خدمات مورد نیازمشتریان
  • بررسی خدمت رسانی به مشتریان
  • تحقیقات پیش بینی فروش
  • تحقیقات قیمت گذاری و کشش قیمتی تقاضا

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.