اهمیت استفاده از داده‌های ثانویه در تحقیقات بازاریابی

اهمیت استفاده از داده‌های ثانویه در تحقیقات بازاریابی

در مطلب پیشین داده‌های مورد استفاده در تحقیقات بازاریابی را طبقه بندی کرده و ماهیت هر یک -از جمله داده‌های ثانویه- راشرح دادیم. قبل از شروع یک پروژه تحقیقاتی و جمع آوری داده‌های اولیه، حتماً داده‌های ثانویه را نیز بررسی کنید. دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، اهمیت بهره گیری از این داده‌ها را روشن خواهد کرد.

  • داده‌های ثانویه ممکن است مسئله را حل کنند

چنانچه اطلاعات مورد نیاز به مقدار کافی موجود باشد، ممکن است بتوانید مسئله را با داده‌های ثانویه حل کرده و از انجام تحقیقات اولیه پرهیز کنید.

  • به دست آوردن داده‌های ثانویه کم هزینه تر است

در مقایسه با تحقیقات اولیه، تحقیقات ثانویه به صرف زمان و بودجه‌ی کمتری نیاز دارد. داده‌ها و اطلاعات مختلفی هستند که در فضای آنلاین به طور رایگان قابل دسترسی هستند.

  • داده‌های ثانویه به عنوان مکمل نیز ایفای نقش می‌کنند.

گاهی اوقات داده‌های ثانویه به تنهایی برای حل مسئله تحقیقاتی کفایت نمی‌کنند، اما به هر حال می‌توانند مفید باشند و نقش اطلاعات مکمل را ایفا کنند.

برخی کارکردهای داده‌ای ثانویه به عنوان مکمل تحقیق عبارت اند از:

  1. تعریف مسئله و فرمول بندی فرضیه ها: برای تعریف مسئله تحقیق و توسعه فرضیه ها می‌بایست تا حد ممکن از اطلاعات موجود استفاده کنیم. اطلاعات ثانویه پیش زمینه شما را در تحقیق افزایش می‌دهد و حتی می‌توان راه حل های جدیدی را به این وسیله حدس زد.
  2. برنامه ریزی برای جمع‌آوری داده‌های اولیه: بررسی تکنیک‌های جمع آوری داده ها در تحقیقات ثانویه ایده‌هایی را برای شناسایی و جمع آوری داده‌های اولیه مورد نیاز فراهم می‌آورد.
  3. تعریف جامعه آماری و انتخاب نمونه: اطلاعات گذشته جامعه آماری، نمونه، و تکنیک‌های نمونه‌گیری می‌تواند به طراحی یک چارچوب مناسب برای تحقیقات اولیه کمک کند.

همان گونه در دلایل بالا ذکر شد، داده‌های ثانویه مهم و حیاتی هستند؛ اما حتماً در به کارگیری آن‌ها محتاط باشید. داده‌های ثانویه باید قابل دسترس، مرتبط با نیازهای تحقیقاتی شما، دقیق و کاربردی باشند. زمانی که از داده‌های ثانویه استفاده می‌کنید حتماً به این توجه کنید که این داده‌ها در اصل برای چه مقصودی گردآوری شده اند و تا چه حد دقیق و قابل اعتماد هستند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.