انواع داده‌های مورد استفاده در تحقیقات بازاریابی کدامند؟

انواع داده‌های مورد استفاده در تحقیقات بازاریابی کدامند؟

داده‌های مورد استفاده در تحقیقات بازاریابی به لحاظ منبع عموماً به سه دسته تقسیم می‌شوند: داده‌های اولیه، داده‌های ثانویه و داده‌های تجاری (فروشی).

داده‌های اولیه: داده‌های اولیه توسط خود محقق گردآوری می‌شوند. این داده‌ها به وسیله مصاحبه و پرسیدن سوال از پرسش شوندگان به دست می‌آید. همچنین محقق می‌تواند با مشاهده و بررسی رفتار مصاحبه شونده پاسخ‌های مورد نظر خود را به دست آورد. پس مصاحبه و مشاهده دو روش گردآوری داده‌های اولیه می‌باشند. داده‌های اولیه در بسیاری از موارد جهت پاسخگویی و حل مسئله‌ی مورد تحقیق، حیاتی و مورد نیاز می‌باشند.

داده‌های ثانویه: داده‌های ثانویه از تحقیقات انجام شده به دست می‌آیند. این اطلاعات را اغلب بایستی از منابع خارجی استخراج کرد. البته از اطلاعات ثبت شده و سوابق شرکت خودتان و داده‌های در دسترس رقبا نیز به هیچ عنوان غافل نشوید. داده‌های ثانویه بیشتر از آنکه به حل مسئله مورد تحقیق کمک کنند، جهت ایجاد یک چارچوب و طرح قوی برای تحقیق، به کار گرفته می‌شوند. همان گونه که اشاره شد منابع داده‌های ثانویه به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند.

داده‌های تجاری: داده‌های تجاری آن دسته از داده‌های ثانویه هستند که به وسیله‌ی برخی از سازمان‌ها یا اتحادیه‌ها نظیر شرکت‌های تحقیقات بازاریابی یا انجمن‌های صنعتی، جمع‌آوری شده و فروخته می‌شوند. داده‌های تجاری معمولاً جنبه‌ی عمومی دارند تا بتوان آن‌ها را برای طیف گسترده‌تری از تحقیقات مورد استفاده قرار داد، هر چند شاید به طور دقیق و خاص برای حل مسئله تحقیق کافی نباشند. محققان با هزینه کردن برای به دست آوردن داده‌های تجاری، از این منبع می‌توانند همانند داده‌های ثانویه در تحقیق خود بهره بگیرند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.