تحقیقات محصول چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تحقیقات محصول چیست و چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که بنگاه‌ها بایستی به هنگام توسعه‌ی محصولات خود بردارند، تحقیقات محصول است. پیشتر و به هنگام معرفی وظایف و کارکردهای تحقیقات بازاریابی، اشاره کردیم که تحقیقات محصول یکی از وظایف تحقیقات بازاریابی به شمار می‌رود. تحقیقات محصول شامل بررسی نمونه‌های مشابه محصول در بازار و همچنین پتانسیل فروش محصول جدید می‌باشد. زمانی که قصد دارید محصول جدیدی را توسعه دهید، لازم است که به منابع مختلف رجوع کرده و همه‌ی اطلاعات مورد نیاز برای یک انتخاب آگاهانه را جمع آوری نمایید.

برای انجام تحقیقات محصول بایستی گام‌های زیر برداشته شوند:

گام اول: به دنبال کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و مقالاتی بگردید که به شما اطلاعات و بینشی در ارتباط با محصولی که قصد دارید به بازار ارائه دهید، بدهند. مثلاً اگر می‌خواهید یک شامپوی جدید تولید کنید، هر آنچه به صنعت مراقبت از مو مربوط می‌شود را بیاموزید و به دنبال داده‌هایی از شامپوهای قبلی که به بازار ارائه شده اند، بگردید. این تحقیقات ممکن است مولفه‌های خاصی که موجب ترغیب مشتریان به خرید این محصول می‌شوند، را بر شما آشکار سازد.

گام دوم: از مطالعات موردی استفاده کنید. گزارشات مربوط به این مطالعات ممکن است توسط بعضی از نهادهای آموزشی و تجاری در فضای آنلاین به فروش برسند. این گزارش‌ها به ما می‌آموزد که کمپانی‌ها دیگر در گذشته چگونه محصول جدید خودشان را روانه بازار کرده اند. مطالعات موردی عموماً مشکلاتی که یک کمپانی در سر راه ارائه محصول با آن مواجه شده، و همچنین راهکارها و نتایج حاصله را برای مخاطب افشا می‌کنند.

گام سوم: مهندسین محصول را به خدمت بگیرید. این مهندسین طراحی محصول شما را مورد بررسی قرار می‌دهند و همچنین با تست نمونه‌های اولیه‌‌ی تولید شده، کیفیت و کارکرد آن‌ها را می‌سنجند.

گام چهارم: مشتریانی را از بازار هدف خود انتخاب کرده و با آن‌ها مصاحبه کنید. یکی از موثرترین راه‌ها برای تحقیق راجع به پتانسیل یک محصول، دستیابی به بازخورد افرادی است که محتمل‌ترین خریداران آن محصول به شمار می‌روند.

گام پنجم: با توجه به سلیقه‌ و نظر خریداران، موقعیت و جایگاه محصول خود را بسنجید. به مصاحبه شوندگان توضیحاتی در ارتباط با ویژگی محصول مورد نظر، کاربرد و مزایای آن ارائه دهید و با پرسیدن سوالاتی از آن‌ها سطح علاقه‌شان به محصول و میزان تمایل برای خرید آن را بسنجید.

گام ششم: نمونه‌هایی از محصول مورد نظر را صورت آزمایشی تولید کرده و در بین گروه کوچکی از مخاطبان هدف توزیع کنید، سپس بازخورد مصرف کنندگان را دریافت کرده و بررسی کنید. این کار را می‌توانید به هنگام مصاحبه با نمونه‌های انتخابی از بازار هدفتان انجام دهید.

برگرفته از سایت chron.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.