تحقیقات قیمت گذاری چیست؟

تحقیقات قیمت گذاری چیست؟

تصمیم گیری در مورد قیمت یک کالا یا خدمت از مهم‌ترین تصمیمات برای هر کمپانی یا سازمان به حساب می‌آید. از آنجایی که کمپانی‌ها باید هزینه‌های خود را پوشش بدهند، مهم است که قیمت محصول به اندازه کافی بالا باشد البته نه آنقدر بالا که مشتری تمایلی به پرداخت برای آن نداشته باشد.

قیمت‌گذاری از بخش‌های فنی تحقیقات بازار است و  هدف از تحقیقات قیمت گذاری این نیست که بفهمیم مشتری چه چیزی دوست دارد، بلکه این است که بفهمیم مشتری چقدر تمایل دارد برای محصول مورد نظر پول بپردازد و قیمت بهینه‌ای که در آن سود، درآمد یا سهم بازار بنگاه حداکثر می‌شود کدام است؟

در تحقیقات قیمت گذاری از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود که با توجه به مسئله‌ای که بنگاه با آن مواجه است، می‌توان بهترین تکنیک را انتخاب نمود. در قیمت گذاری باید به این سوال پاسخ دهید که چه هدفی را در قیمت گذاری دنبال می‌کنید؟ آیا می‌خواهید برنده‌ی سهم بازار باشید یا سود خود را حداکثر نمایید؟ به طور مثال در بازارهای تکنولوژی قیمت ها با گذشت زمان کاهش می‌یابند. در بازار تجارت “ارزش مورد استفاده” یا “هزینه‌ی کل” ممکن است نسبت به قیمت از اهمیت بیشتری برخوردار باشند.

مدل‌های قیمت و مدل‌های بازار بخش اساسی تحقیقات قیمت گذاری را تشکیل می‌دهند و با استفاده از آن‌ها می‌توان نقاط بهینه‌ی تقاضا و پاسخ رقبا را تخمین زده و بررسی نمود. نقاط بهینه‌ی قیمت گذاری در حالت‌های حداکثر کردن فروش و حداکثر کردن سود متفاوت می‌باشد.

منبع: dobney.com و marketresearch.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.