استارتاپ ها چه زمانی و چرا باید تحقیقات بازار انجام دهند؟

استارتاپ ها چه زمانی و چرا باید تحقیقات بازار انجام دهند؟

همه ساله، هزاران استارتاپ راه اندازی می شود و هر یک از آنها با انگیزه ی اینکه ایده یشان با ارئه راه حلی برای مشکل موجود، جهان را تغییر دهد وارد بازار می شوند. با این حال با نگاه به گذشته همه چیز در واقع مانند فرض اولیه اتفاق نمی افتد. اما آیا قبل از ورود به بازار نمی توان عاقلانه تراقدام کرد ؟

فقط استارتاپ هایی که با داده ها و اطلاعات واقعی وارد بازار می شوند می توانند به سطح بعدی موفقیت دست یابند. علت آن این است که جمع آوری داده های با ارزش تصویر روشنی از فاصله ی ایده ی مورد نظر تا راه حل مشکل مشتریان را فراهم می کند. و سوال بعدی این است که آیا وقتی محصول آنها وارد بازارشد مصرف کننده ای هم دارد؟

درک عمیق تر واژه “تحقیقات بازار”

قبل از ورود به بازار، همه استارتاپ ها باید از نیاز بازار آگاه باشند. در این مرحله، تحقیقات بازاربه کمک آنها می آید و یک راه درست و واقعی برای شناخت نیازهای مشتریان قبل از ورود به بازار را شناسایی می کند.

تحقیقات بازاربرای جمع آوری داده های مورد نیاز یک کسب و کار و نمایان ساختن شکاف موجود در بازار و همچنین شناخت محصولات و خدماتی که مشتریان می پذیرند و برای آن حاضر به پرداخت پول هستند تلاش می کند. این تلاش ها برای گرفتن تصمیمات آگاهانه به یک کسب و کارکمک می کند.

هدف از انجام تحقیقات بازار برای راه اندازی یک کسب و کار

تحقیقات بازاراز سرمایه گذاری روی یک کسب و کارحمایت می کند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز برای اثبات امکانسنجی داده ها در بازار روش مناسبی می باشد. به کمک یک گزارش تحقیقات بازار خوب، که به عنوان یک راهنما عمل می کند، یک کسب و کار می تواند از وقت ، تلاش و پول خود در مسیر درست رشد استفاده کند.

خدمات تحقیقات بازاریابی :

  • شناخت نیاز مشتری
  • پیش نویس یک طرح کلی درباره ی آینده کسب و کار
  • کسب ایده درباره ی دیدگاه مشتریان بالقوه راجع به راه حلی که توسط شما ارائه خواهد شد
  • درک درست روند بازار
  • پیشی گرفتن از رقبا
  • برنامه ریزی از قبل درباره زمان و چگونگی ورود محصولات و خدمات به بازار
  • تهیه ی نمودار پیشرفت هزینه های پروژه و دیگر هزینه های مالی برای اینکه تصمیم بگیرید که با توجه به مبلغی که مشتریان حاضر به پرداخت هستند آیا کسب و کار را ادامه دهید یا خیر.
  • فراهم کردن پیش اخطار،برای انجام اصلاحات پیش از آنکه خیلی دیر شود.

یک کسب و کارمی تواند توسط کمکی که تحقیقات بازار در زمینه هایی مانند: قیمت محصولات، نوع محصولی که قرار است تولید شود، طرح های معرفی شده توسط رقبا و…  میکند از رقبا پیشی بگیردو از آنها متفاوت باشد و در عین حال از مزایای آن نیز بهره مند شود. تحقیقات بازار کلیدی است که به یک کسب و کار تازه راه اندازی شده بینشی از اطلاعات مورد نیازش میدهد تا از آن برای اولویت بندی حقایق و اهداف دست یافتنی استفاده کند.

زمان مناسب برای انجام تحقیقات بازار

زمان مناسبی که یک کسب و کار باید برای تحقیقات بازاریابی سرمایه گذاری کند قبل از راه اندازی یک کسب و کار جدید یا سرمایه گذاری است. درحالیکه همه چیز بنظر خوب و مثبت می آید، یک کسب و کار می تواند پیش برود و سرمایه گذاری جدیدش را راه اندازی کند.

یک کسب وکار باید تحقیقات بازار را بعنوان یک طرح مستمر و داخلی کسب و کار خود انجام دهد. اینکار کسب و کار را با محیط چالش برانگیز، رقابتی و همیشه درحال تغییر بازار آشنا می کند.

راه های انجام تحقیقات بازار

تحقیقات بازار چیزی جز جمع آوری اطلاعات بازار نیست. دو راه برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد. اولی تحقیقات بازار اولیه است که از طریق چت و صحبت با مشتریان و یا انتقادات و پیشنهادات آنها بدست می آید. این نوع تحقیق را می توان از طریق مصاحبه ها، نظرسنجی ها، گروه های تمرکز، پرسشنامه و غیره انجام داد. ازین طریق می توان به اطلاعات مهم مربوط به قیمت گذاری رقبا، نکات مثبت و منفی دست پیدا کرد.

تحقیقات بازار ثانویه شامل کمک گرفتن از متخصصان برای انجام یک تحقیقات بازار دقیق، استفاده از ابزارها و سیستم های تحقیقات بازاریابی یا دنبال کردن گزارش های موجود در رسانه ها برای ارزیابی اطلاعات کلیدی از سوابق قبلی مشتریان از جمله میزان موفقیت محصولات مشابهی که قبلا تولید یا راه اندازی شده اند می باشد.

انواع دیگر تحقیقات بازاریابی شامل کمی و کیفی است.

با بدست آوردن اطلاعات دقیق و درست در زمینه تحقیقات بازاریابی یک سرمایه گذاری کسب و کار می تواند امید داشته باشد که به یک تصویر کامل از نیازهای بازار دست یابد.

سرمایه، تلاش و زمان سپری شده برای یک تحقیقات بازار دقیق به کسب و کار کمک می کند که در ارتباط نزدیکی با واقعیت بازار قرار گیرد.

ازین رو، انجام تحقیقات بازار در استارتاپ ها به اندازه ی کسب و کارهایی که در حال حاضر درحال فعالیت هستند اهمیت دارد به عنوان یک شاخص مدیریت عاقبت اندیش و هوشمندانه از کسب و کاربه حساب می آید و این پیام را می رساند که کسب و کار تنها درباره ی ارتقاء خود سختگیر نیست بلکه آماده ی نوآوری و اختراع متناسب با نیازهای بازار نیز هست تا بتواند اعتماد همه را بخود جلب کند.

منبع : سایت .greenbook.org

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.